2013-10-30

Fondspararna har rekordstort sparande och ökar risken

Efter en svag inledning på börsmånaden så vände de viktigaste börserna i västvärlden upp och avslutade starkt. Flera av dessa börser, inklusive Stockholmsbörsen, noterade nya rekordnivåer om historiska utdelningar inkluderas. Fondspararna hos Nordnet har också slagit rekord eftersom de aldrig tidigare haft så mycket pengar i fondtillgångar. På kreditmarknaden har de långa räntorna fallit tillbaka något vilket har inneburit ett visst uppsving för långa räntefonder, som annars haft en negativ utveckling under året.

Fondspararna hos Nordnet i Sverige var fortsatt optimistiska under oktober och bland de populäraste fondkategorierna återfanns småbolag, hälsovård och Sverigefonder. På säljsidan dominerade fondkategorierna kort ränta, obligation och bioteknik. Nästan 15 procent fler sparare gjorde minst en fondaffär i förhållande till såväl föregående månad som oktober förra året. Storleken på snittaffären var däremot något lägre än under september 2013.

Spararna visar en orubblig optimism trots de utmaningar världen står inför efter finans- och skuldkrisen. När sparkapitalet växer sig större än någonsin tidigare så växer även spararnas intresse för sitt sparande vilket leder till högre aktivitet. Tyvärr finns inget samband mellan ökad aktivitet och högre avkastning, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

Spararna gjorde ett kort besök i bioteknik eftersom flera av de mest köpta fonderna inom denna kategori nu återfinns på säljlistan. Avkastningen för bioteknikfonder var fantastisk från mars till september vilket lockade till stora köp men sedan dess har det varit sidledes rörelser, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
LANNEBO SVERIGE SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE
ATLANT STABILITY EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
SPP AKTIEFOND SVERIGE FRANKLIN BIOTECH DISCOVERY
CARNEGIE CORPORATE BOND SEB BIOTEKNIKFOND
JPMORGAN GLOBAL HEALTHCARE A HANDELSBANKEN AMERIKAFOND
FRANKLIN EUROPEAN S&M-CAP GROW UBS EQUITY FUND – BIOTECH
SEB NORDAMERIKAFOND SMÅBOLAG SKAGEN KRONA
ROBUR SMÅBOLAGSFOND EUROPA EXCALIBUR FOND
RHENMAN HEALTHCARE EQUITY L/S CICERO AVKASTNINGSFOND

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton under oktober.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 470,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.