2011-12-29

Fondspararna i december: Spararna laddar om inför nytt år

Under lugn handel har fondspararna sålt mer fonder än vad de har köpt. På köpsidan hittar vi fonder som har gått bra under året och på säljsidan dominerar lågriskfonder. Det visar statistik från december månads fondhandel på nätbanken Nordnet.

– Det ser ut som att spararna laddar om inför ett nytt år. De gör sig av med trygga räntefonder och laddar bössan med likvider i det fall börsen börjar ta fart. Positivare signaler från USA och kraftfullare aktioner från Medelhavsländerna gör att sparare och experter åter vågar hoppas på en ljusare framtid, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

– Att sparare har varit tvungna att ge sig in i alternativa fonder för att få positiv avkasting ser vi bland månadens mest poulära fonder. Spararna köper hedgefonder med exponering mot både aktier och obligationer och har till och med hittat en fond som är en spekulation i en stärkt schweizisk franc, avslutar Jan Dinkelspiel.

Mest köpta fonder

8. SEB Räntehedge Alpha
9. Skagen Global
10. Carnegie Rysslandsfond

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 230 000 svenska konton under december månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0701-497915
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer