2010-05-28

Fondspararna i maj: Största försäljningarna sedan 2008

Under maj månad har privatspararna för första gången på nästan ett och halvt år sålt mer fonder än vad de har köpt. Det visar statistik från Nordnet avseende fondaffärer i maj. Senaste gången det var nettoutflöde ur fonder var i december 2008. Aktiefonder är förpassade till säljsidan och de fonder som köps är framför allt räntefonder med låg risk.

– För första gången på ett och ett halvt år ser vi att privatspararna säljer mer fonder än vad de köper, så vi kan verkligen tala om ett trendskifte. Det som ligger bakom försäljningarna är förstås de skakiga europeiska finanserna och mobiliseringen i Nord- och Sydkorea. Men jag tror också att många sparare rent generellt är oroliga för att den långa positiva trenden på börsen är över för den här gången. Ju längre börsen fortsätter uppåt, desto större är risken för ett bakslag, säger Johan Tidestad, Sverigechef på Nordnet.

Omsättningen i fonder slog nytt rekord hos Nordnet under maj, då lika mycket pengar aldrig tidigare har omsatts under en och samma månad. Sex av tio fondaffärer under månaden var säljaffärer.

– Privatspararna har rusat upp på läktaren, och det kapital som fortfarande är kvar på planen har placerats i framför allt korta räntefonder. Om den nedgång vi har sett i maj är början på en längre svacka sitter man inte gärna med fonder som placerar i Ukraina, Ryssland, Östeuropa eller nordiska småbolag, säger Johan Tidestad.

Mest köpta fonder
Catella Hedgefond
Alfred Berg Nordic Small Cap
East Capital Rysslandsfonden

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 310 000 konton under maj månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Johan Tidestad, Sverigechef Nordnet, 0708-875 775
johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.