2012-03-29

Fondspararna i mars: Ryssland åter hett

Styrkan i den svenska börsen avtog något i mars och bidrog till att fondhandeln gick ned bland spararna. På köpsidan dominerar svenska Rysslands- och lågriskfonder. Det visar statistik från nätbanken Nordnet avseende fondaffärer under mars månad.

– Den ryska björnen har onekligen vaknat. Med en börsuppgång på drygt 20 procent under januari och februari har fondspararna försökt haka på Rysslandsvågen innan det är försent. Samtidigt är spararna splittrade i sitt risktagande och fortsatt rädda för ytterligare en krasch. Trots att statistik från både USA och Europa indikerar att vi ska slippa en global härdsmälta får vi respektera att spararna, trötta av de senaste årens nedgångar, tar det säkra före det osäkra och forsätter stoppa in pengar i räntefonder, säger Jan Dinkelspiel, Sverigechef på Nordnet.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
1. Folksam Penningmarknadsfond 1. Aktie-Ansvar Sverige
2. Brummer Nektar 2. Folksam Obligationsfond
3. East Capital Rysslandsfond 3. Länsförsäkringar Penningmarknad
4. Danske Invest Sverige Likviditet 4. Robur Småbolagsfond
5. Simplicity Likviditet 5. Carnegie Worldwide
6. Skagen Krona 6. HSBC Indian Equity
7. Tundra Rysslandsfond 7. Franklin Temp. Global Growth & Value
8. Carnegie Corporate Bond 8. Franklin US Opportunities
9. Excalibur Fond 9. Lannebo Småbolag
10. Atlant Stability 10. Länsförsäkringar Fastighetsfond

Statistiken som presenteras baseras på Nordnets cirka 240 000 svenska konton under februari månad.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Jan Dinkelspiel, Sverigechef Nordnet, 0735-311333
jan.dinkelspiel@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer