2015-08-28

Fondspararna kastar ut bioteknik

Augusti 2015 går till historien som en mycket dramatisk börsmånad. Det förrädiska lugnet i början av månaden ersattes av stora börsfall i Kina vilket fick negativ påverkan på resten av världens börser.

Bioteknikfonder var under augusti den överlägset mest sålda fondkategorin bland Nordnets svenska kunder. Hela sju av tio fonder på säljlistans tio i topp tillhör kategorin bioteknik/läkemedel.

Ur ett börsperspektiv var augusti en mycket dramatisk månad. Vi har sett de största volymerna och de största kursrörelserna på flera år. De branta fallen i Kina och på resten av världens börser väcker engagemang hos fondspararna. Just nu är rädslan för risk den mest dominerande känslan, vilket syns i månadens fondhandel. Spararna kastar ut bioteknikfonder med hög risk och investerar istället i mer trygga ränte- och hedgefonder, säger Johan Tidestad, kommunikationschef på Nordnet.

På köpsidan dominerar fonder med lägre risk, framför allt ränte- och hedgefonder.

Bioteknikfonder har gått starkt under en längre period, och många sparare har sett bra värdeökningar i sina portföljer. I ljuset av den senaste tidens börsdramatik tar man det säkra före det osäkra och plockar hem sina vinster, säger Johan Tidestad.

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
Spiltan Räntefond Sverige Carnegie Global Healthcare
Spiltan Högräntefond JPMorgan Global Healthcare
Merrant Alpha Select Franklin Biotech Discovery
Spiltan Aktiefond Investmentbolag UBS Equity Fund Biotech
Brummer Multi-strategy 2XL SEB Bioteknikfond
SEB Europafond Småbolag SEB Läkemedelsfond
Evli Emerging Frontier Skagen Kontiki
Brummer Multi-strategy Swedbank Robur ny teknik
Rhenman Healthcare equity l/s Handelsbanken Läkemedelsfond
AMF Räntefond lång Skagen Global

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under augusti.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef Nordnet Bank, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Nordnet AB (publ)är noterat på Nasdaq Stockholm. Besök oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.