2013-03-27

Fondspararna lämnar Ryssland och köper mer lågprisfonder

Spararna i Sverige nettoköpte fonder även under mars månad, men omsättningen var cirka 15 procent lägre än snittet för årets första två månader. Bland de fonder som lockade mest syns en övervikt mot aktiefonder, även om spararnas agerande är mer splittrat nu än de senaste månaderna då köptoppen fullständigt dominerats av aktiefonder. På säljsidan återfinns två stora Ryssland-fonder tillsammans med en blandning av korta räntefonder, hedgefonder och aktiefonder.

Den starka uppgången som karaktäriserat många av världens börser sedan november i fjol har fortsatt även under mars. På de nordiska börserna har det däremot gått trögare och kurserna har rört sig sidledes, eller tappat något till följd av att många storbolag lämnat utdelningar under månaden. Av de större börserna i världen är det Tokyo som gått starkast med en uppgång om cirka 8 procent.

Även om spararna fortsätter att öka sina fondinnehav kan man se en mer försiktig inställning till aktiefonder. Det är inte konstigt efter den urstarka börs vi haft de senaste fyra månaderna, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

Rysslands aktiemarknad har varit en besvikelse under inledningen av året och många sparare har nu börjat sälja av sina Rysslandfonder. Strategin att hoppa av marknader som underpresterat senaste tiden är tyvärr dömd att misslyckas. Det är närmast omöjligt att tajma marknaden i sitt fondsparande. De flesta tappar istället bara börsexponering vid varje byte, vilket kommer att försämra avkastningen, varnar Mårder.

Det som är glädjande är att många sparare verkar ha tagit till sig kunskaperna om avgifternas betydelse. Allt fler väljer nu lågkostnadsalternativ vilket på sikt kommer att sätta press på de fondaktörer som har en prissättning som inte står i relation till vad de kan förväntas avkasta, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE ROBUR RYSSLANDFOND
DIDNER & GERGE SMÅBOLAG BID & ASK STELLA NOVA
SEB LÄKEMEDELSFOND SKAGEN KONTIKI
ALLIANZ THAILAND EQUITY CARNEGIE SMÅBOLAGSFOND
EXCALIBUR FOND BRUMMER & PARTNER LYNX
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG LÄNSFÖRSÄKRINGAR KORT RÄNTEFOND
NORDNET BALANSERAD HANDELSBANKEN ASTRAZENECA ALLEMANSFOND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE AMF PENSION RÄNTEFOND KORT
NORDNET AKTIEINDEX SVERIGE EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
LANNEBO LIKVIDITET LANNEBO SVERIGE 130/30

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 445,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.