2019-05-29

Fondspararna skräms av handelskriget – flyr Kinafonder

Den eskalerande handelskonflikten mellan världens två största ekonomier skrämmer spararna, som nu säljer Kinafonder på bred front. Det visar färsk statistik från Nordnet i maj.

-   ­Med en konflikt som tycks trappas upp väljer många att ta hem vinsten efter en fin uppgång under våren, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet Bank.

Handelskonflikten mellan Kina och USA tog en ny och oväntad vändning under maj månad. Ett avtal mellan de båda länderna var i princip inprisat på marknaden, när Donald Trump i början av månaden oväntat twittrade ut nya tullhot. Det fick Kina att svara, och konflikten att oväntat trappas upp.

–   Eftersom en lösning var vad alla hade väntat sig, och också handlat på, fanns en tydlig fallhöjd på börsen när handelskriget istället eskalerade. Men eftersom börsen tappat de senaste veckorna finns å andra sidan nu chansen att de globala börserna får en skjuts om framsteg skulle göras i konflikten, säger Frida Bratt.

Spararna tror uppenbarligen att det är Kina som är den part som tar mest skada i konflikten. Flera av de fonder som nettosålts mest under maj månad hos Nordnet är just Kinafonder.

–   Kinafonder, särskilt de som fokuserar på aktier noterade på börserna i fastlandskina, har gått riktigt starkt i år. Det är faktiskt den fondkategori som, trots handelskonflikten, gått bäst tillsammans med USA-fonder, säger Frida Bratt.

Istället för enskilda landfonder väljer spararna nu breda global- och tillväxtmarknadsfonder.

–   Jag tycker spararna i det här läget gör klokt i att inte helt ta bort exponeringen – både Kina och USA är trots allt enormt starka drivkrafter i den globala ekonomin – men att sprida riskerna i bredare fonder. I en globalfond får du exempelvis numera inte sällan 60 procent USA, säger Frida Bratt.

De mest handlade fonderna i maj hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
Spiltan Aktiefond Investmentbolag Heptagon Harvest China A Shares Equity Fund
Länsförsäkringar Global Index Gladiator
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index  Jupiter JGF India Select
Robur Access Asien Rhenman Healthcare Equity
Spiltan Räntefond Sverige JP Morgan China Fund
DNB Global Indeks Health Invest Small & Microcap
SPP Aktiefond Global GAM Star China Equity
Core Ny Teknik Brummer Multi-Strategy
AMF Räntefond Lång Nordea Småbolagsfond Norden
Spiltan Globalfond Investmentbolag Monyx Strategi Sverige Världen

F
ör mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se
Twitter: @fridabratt

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare.
Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.