2018-03-28

Fondspararna väljer fortsatt globalfonder

Under en lång tid har globalfonder varit privatspararnas favoriter och mars var inget undantag. Ett par månader med lite mer turbulens i aktiemarknaden verkar inte ha påverkat fondspararnas beteende då både hedgefonder och Asienfonder var de mest sålda under månaden, även det en trend som funnits en tid.

Globalfonder behåller sin särställning hos Nordnets privatsparare och det finns inget tydligt tecken på att man styr om sitt sparande till alternativ med lägre risk.

– Under en längre tid har börsen varit enda alternativet för avkastning och trots en lite mer skakig börs ser vi inga större flöden in till räntefonder, även om någon enstaka fond letar sig in bland de mest köpta. Jag tycker dock att det är ett bra läge att justera risken i sin portfölj nu och stresstesta sparandet inför en potentiell börsnedgång, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Privatspararna har under en längre tid storsålt hedgefonder då de generellt sett haft en svag utveckling.

– Hedgefonder har tappat fondspararnas förtroende efter en mycket svag utveckling under en lång tid. En skakig börs och en ränta som långsamt är på väg upp kan dock göra att vändningen är på gång. Det gäller dock att förstå hur just din hedgefond fungerar och vilken risknivå som finns då det är högst individuellt från fond till fond, säger Joakim Bornold.

Många har även tryckt på säljknappen när det gäller Asienfonder. I stället placerar man pengarna i globalfonder.

– Vi ser att spararna hellre väljer breda globalfonder än nischade fonder mot en speciell region, exempelvis Asien. Från ett riskperspektiv kan det vara bra, säger Joakim Bornold.

De mest handlade fonderna i mars hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta fonder Mest sålda fonder
SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG  LYNX DYNAMIC
LÄNSFÖRSÄKRINGAR GLOBAL INDEX  CATELLA CREDIT OPPORTUNITY
LÄNSFÖRSÄKRINGAR TILLVÄXTMARKNAD INDEX  AXA ROSENBERG GLOBAL DYNAMIC INCOME ALPHA FUND A USD
ROBUR ACCESS ASIEN SEK  HSBC GIF ASIA EX JAPAN EQ SM CAP A
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE  BLACK ROCK WORLD MINING FUND
SPP AKTIEFOND GLOBAL  INVESCO JAPANESE VALUE
DNB GL INDEKS  CICERO CHINA INDEX A
SWEDBANK ROBUR NY TEKNIK  CATELLA NORDIC CORPORATE BOND FLEX
SPP AKTIEFOND USA  FIDELITY NORDIC FUND
DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE  HANDELSBANKEN JAPANFOND

För mer information, vänligen kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.