2012-02-02

Fondssparerne gir gass

Fondssparerne våger igjen å plassere sparepenger i aksjefond og trår til med mer eksotiske fond, viser statistikk fra Nordnet.

De private sparerne ga full gass på nyåret. Tallene for januar viser det største nettokjøpet av fond på flere år. Før jul begynte man å bevege seg fra kontanter til pengemarkedsfond. Nå er optimismen på vei tilbake og steget tas videre til aksjefond.

– Det er helt tydelig at risikoviljen og optimismen er på vei opp og de private sparerne vil inn i aksjefond igjen. Nettotegningen i januar ligger fem til seks ganger høyere enn snittet for de siste årene. Det var mange som tok ut penger fra fond i fjor som nå er tilbake, sier Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom hos Nordnet.

På topplisten over mest kjøpte fond, finner vi, i tillegg til en del rentefond, de mer eksotiske fondene som Skagen Kontiki, Fidelity Indonesia og Fidelity Thailand.

– Fondssparerne velger nå hjemmemarkedet og de mer eksotiske vekstmarkedene. De unngår altså fond fra eurosonen. I tillegg balanseres porteføljene med en del rentefond. Jeg tror folk er lei av å spekulere på hva som skjer og ikke skjer i Europa og vil nå ha mer ro rundt sparepengene sine. Paradokset da er at man delvis går til vekstmarkeder for å finne den roen, sier Vammervold.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1 Skagen Kontiki 1 Handelsbanken Obligasjon
2 KLP Pensjon II 2 Warren Wicklund Norge
3 Fidelity Indonesia Fund 3 Holberg Likviditet
4 DNB Nordic Technology 4 DNB Obligasjon
5 Storebrand Vekst 5 Öhman Hjärt- Lungfond
6 Fidelity Thailand Fund 6 Alfred Berg Gambak
7 KLP Pensjon 7 Odin Sverige
8 DNB SMB 8 DNB Norge Indeks
9 KLP Rente II 9 SEB Concept Biotechnology
10 Skagen Høyrente 10 Delphi Norge

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge for januar måned.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Sissel Olsvik Vammervold, Spareøkonom Nordnet Norge, +47 23 33 30 12, +47 907 82 282, sissel.olsvik.vammervold@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 410,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer