2010-07-02

Forsiktig comeback for fondssparerne i juni

Fondssparerne ble rystet etter kursmassakren i mai, og flyktet fra aksjefond. I juni var det tegn til optimisme, og pengene fant igjen veien tilbake til aksjefond. Listen over de mest kjøpte fondene domineres av fond med fokus på fremvoksende markeder, og for første gang er et Afrikafond blant de mest kjøpte fondene. Det viser Nordnets fondsstatistikk for juni.

– Det har stilnet etter stormen i mai, og kundene nettokjøpte aksjefond igjen i juni. Det skal legges til at omsetningen var lavere enn i de foregående månedene, og nettokjøpet lavere enn vi så tidligere i år. Uroen i markedet sørger fortsatt for at noen sitter på risikofrie plasseringer, og med en liten fot på bremsepedalen, sier Anders Skar i Nordnet Bank.

De 10 mest kjøpte fondene i juni var:

Holberg Likviditet
Fidelity Indonesia
Handelsbanken Latin Amerika
Holberg Norden
Templeton Global High Yield
Fortis EQ Growth USA
Black Rock World Gold Fund
East Capital Russland
Black Rock Latin American fund
JP Morgan Africa Equity

– Listen over de mest kjøpte fondene domineres av fond med investeringer i fremvoksende markeder, og for første gang ser vi et Afrikafond på listen over de mest kjøpte fondene. Afrika har fått mye oppmerksomhet i det siste. Først og fremst på grunn av verdensmesterskapet i fotball, men også på grunn av de økonomiske mulighetene kontinentet representerer, forteller Anders Skar. I de urolige tidene vi er midt opp i har også en del fondssparere valgt å putte penger i fond med fokus på gull og gruveindustri. Gull anses jo som en trygg havn når det stormer på verdens børser fortsetter han.

De 10 mest solgte fondene i juni var:

Warren Wicklund Norge
DnB NOR Aktiv Rente
Storebrand Rente
Handelsbanken Likviditet
JP Morgan Global Aggregate Bond
Fortis OBAM Eq World
HQ Kinafond
Franklin US Small- Mid cap Growth fund
Odin Norge
HQ Obligasjonsfond

– En del av kundene som kjøpte rentefond i  mai har solgt disse i juni. Fem av de ti mest solgte fondene i juni er rentefond. Blant aksjefondene på listen over de mest solgte finner vi 2 Norgefond, 2 globalfond og et USA-fond, sier Anders Skar.

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 45.000 kunder i Norge i juni måned.

Kilde: Nordnet

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge,
+47 233 330 16, +47 959 222 77
anders.skar@nordnet.no

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 310,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.