2019-01-30

Försiktig optimism bland fondspararna

Spararna repar mod efter turbulensen 2018 och köpte breda aktieindexfonder i januari. Men fortfarande väljer många trygga räntefonder, och säljer smala fonder med högre risk.

Börsen har rivstartat 2019. Sedan årsskiftet summeras uppgången på Stockholmsbörsen till nära 7 procent, i motsats till den turbulenta avslutningen på 2018. Fortfarande råder bland de flesta en samsyn kring vikande konjunktur i år, men i andra vågskålen finns en viss optimism att handelskonflikten ska kunna lösas. Men framför allt har den amerikanska centralbanken Federal Reserve signalerat att man nu är beredd att ”vänta och se”, vilket får en del bedömare att tro att chefen Jerome Powell inte kommer att höja styrräntan i år. Det är allt annat lika goda nyheter för aktiemarknaden.

Bland Nordnets privatsparare är globalfonder populära i januari.

Spararna fortsätter att tro på aktiemarknaden, men väljer att sprida riskerna genom att placera brett i globalfonder, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Men två räntefonder letar sig också in på listan över mest köpta fonder.

­Det visar att det fortfarande råder en viss försiktighet, vilket inte är konstigt med tanke på de signaler vi fortsätter få om en vikande konjunktur, säger Bratt.

Benägenheten att minska risken syns också på säljsidan. Småbolagsfonder, fonder som investerar i ett avgränsat geografiskt område eller i en enskild bransch får stryka på foten.

Fonder med en smalare placeringsinriktning innebär en högre risk. Så hellre än att placera i enskilda landfonder väljer man exempelvis en tillväxtmarknadsfond, säger Frida Bratt.

De mest handlade fonderna i december hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta Mest sålda
Spiltan Aktiefond Investmentbolag JP Morgan India Fund
Länsförsäkringar Global Index First State Global Resources
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index HSBC Gif Asia Ex Japan Eq Sm Cap
Robur Access Asien Sek Simplicity Norden
Spiltan Räntefond Sverige Brummer Multi-Strategy 2Xl
SPP Aktiefond Global Brummer Multi-Strategy
DNB GI Index Healthinvest Smalll & Microcap A
Robur Ny Teknik UBS (lux) Es Russia
AMF Räntefond Lång Öhman Sverige Hållbar
SPP Aktiefond USA Nordea Småbolagsfond Norden

För ytterligare kommentarer kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se

Nordnet är en digital bank för sparande och investeringar som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Med användarvänlighet, tillgänglighet, ett brett utbud och låga priser ger vi våra kunder möjlighet att nå sina ambitioner som sparare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.