2014-09-02

Fortumin Venäjä-riskiä pelätään, Nokian Renkaita tankataan ostomaniassa kaksin käsin

Nettipankki Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset piensijoittajat ovat jatkaneet pakoteretoriikasta huolimatta Venäjä-sidonnaisen Nokian Renkaiden tankkaamista kaksin käsin kuin huomista ei olisikaan. Sen sijaan Fortumin kohdalla piensijoittajat ovat tulleet siihen tulokseen, että investoinnit Venäjän energiasektorille hakevat riskiprofiilissa vertaistaan. Nordnet selvitti piensijoittajien yhteenlaskettuja omistusmuutoksia Helsingin pörssin Venäjä-sidonnaisissa yhtiöissä ajalta ennen Krimin haltuunottoa aina nykyhetkeen asti.

Helsingin pörssin Venäjä-yhtiöistä vain Nokian Renkaat ja Tikkurila ovat kasvattaneet suosiotaan piensijoittajien keskuudessa viimeisen puolen vuoden aikana. Tikkurilan kohdalla suosion kasvu on marginaalista, mutta Nokian Renkaiden kohdalla voidaan puhua epäilemättä valtavasta buumista.

Venäjällä merkittävää liiketoimintaa harjoittavista muista Suomi-yhtiöistä YIT:n, Stockmannin ja Oriola-KD:n omistajamäärät ovat laskeneet viime kuukausina, mutta muutokset ovat pieniä.

Sen sijaan Fortum on menettänyt 4 120 osakkeenomistajaa helmikuun lopun jälkeen, mitä voidaan pitää todella merkittävänä havaintona. Energiayhtiön lähtökohtainen status kansanosakkeena ja erittäin laaja kansallinen omistajapohja merkitsevät kuitenkin sitä, että myyntiaallosta huolimatta Fortum on edelleen toiseksi omistetuin kotimainen pörssiosake suomalaisten piensijoittajien keskuudessa.

Helsingin pörssin Venäjä-yhtiöiden omistustilanne per 31.8.2014* (suluissa yhtiön sijoitus per 22.2.2014)

Fortum: omistetuimpien listauksen sijaluku 2 (sija 2)
Nokian Renkaat: omistetuimpien listauksen sijaluku 8 (sija 19)
YIT: omistetuimpien listauksen sijaluku 10 (sija 7)
Stockmann: omistetuimpien listauksen sijaluku 23 (sija 22)
Tikkurila: omistetuimpien listauksen sijaluku 37 (sija 38)
Oriola-KD: omistetuimpien listauksen sijaluku 40 (sija 39)

* kriteerinä lukumäärä eri salkuista, joissa vähintään yksi kohdeyhtiön osake

Nokian Renkaat kiilaa suomalaisten piensijoittajien TOP 5 osakeomistuksiin

– Liikevaihdostaan kolmanneksen Venäjältä kerryttävä Nokian Renkaat on kohonnut reilun puolen vuoden aikana raketin tavoin suomalaisten piensijoittajien omistetuimpien Suomi-osakkeiden listauksessa. Kuluvan vuoden helmikuun loppupuolella yhtiön sijaluku oli 19, heinäkuun alussa 13 ja elokuun puolivälissä 11. Tänään sen sijaluku on 8. Muutos hakee suuruudessaan ja nopeudessaan vertaistaan, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

Ennen Venäjän interventiota Krimille Nokian Renkaiden osaketta löytyi vähintään yksi kappale 5 435 suomalaisen piensijoittajan salkusta Nordnetin asiakkaiden keskuudessa. Tänään vastaava lukema on jopa 106,4 prosenttia korkeampi, huimat 11 218 salkkua.

Eri salkkujen lukumäärällä mitattuna omistetuimpien osakkeiden listauksessa tänään sijalla 5 olevalla UPM-Kymmenellä on enää muutaman sadan salkun etumatka maailman kannattavimpaan rengasvalmistajaan.

– Jos viime viikkojen ostomania jatkuu, valtaa Nokian Renkaat paikan suomalaisten piensijoittajien omistetuimpien osakkeiden viiden kärjessä ensi viikolla. Esimerkiksi itärajan tuntumassa sijaitsevassa Lappeenrannassa Nokian Renkaat nousi jo viime viikolla viidenneksi omistetuimmaksi osakkeeksi, jatkaa Oksaharju.

Suhteellinen muutos osakelajia omistavien eri salkkujen lukumäärässä per yhtiö*

Fortum: -18,3 %
Nokian Renkaat: +106,4 %
YIT: -2,4 %
Stockmann: -7,8 %
Tikkurila: +5,6 %
Oriola-KD: -6,5 %

* vertailukausi 22.2.2014–31.8.2014

Absoluuttinen muutos osakelajia omistavien eri salkkujen lukumäärässä per yhtiö*

Fortum: -4120 salkkua
Nokian Renkaat: +5783 salkkua
YIT: -265 salkkua
Stockmann: -383 salkkua
Tikkurila: +166 salkkua
Oriola-KD: -190 salkkua

* vertailukausi 22.2.2014–31.8.2014

Kaikkiaan suomalaiset piensijoittajat ovat viimeisen puolen vuoden aikana ostaneet nuppiluvulla mitattuna Nokian Renkaiden osakkeita selvästi ahkerammin kuin muita Venäjä-yhtiöitä on myyty samalla ajanjaksolla yhteensä. Fortum pois lukien Venäjä-sidonnaisten yhtiöiden, YIT:n, Stockmannin, Tikkurilan ja Oriola-KD:n omistusmuutokset mahtuvat kuitenkin varsin pieneen marginaaliin, jota on vaikea sovittaa yhteen Venäjä-teeman kanssa.

Venäjä-sidonnaisten Suomi-yhtiöiden ostoissa ja myynneissä selvä logiikka

Fortumin osakeomistuksesta on luopunut viimeisen puolen vuoden aikana kokonaan jopa 4 120 suomalaista piensijoittajaa, mikä on merkittävä muutos. Vuoden 2014 alusta Fortum on tuottanut osinkoineen 22 prosenttia, vaikka yhtiö on investoinut miljardikaupalla Venäjän poliittisesti herkälle energiasektorille, jossa toimii myös valtiollisia tahoja. Fortum myös viestitti itse kesällä luopuvansa lyhyen tähtäimen euromääräisestä kannattavuustavoitteestaan Venäjän-liiketoiminnoissaan.

– Piensijoittajien johtopäätös Fortum-omistuksen keventämiseen on hyvin looginen. Osake on tuottanut erittäin hyvin, vaikka järki sanoo, että yhtiön investointien riskiprofiili on Venäjällä vallitsevan nykyilmapiirin johdosta kohonnut selvästi aiemmasta, analysoi Oksaharju.

Sähkömarkkinoilla toimivien länsiyhtiöiden kannattavuus on Venäjällä pitkälti poliitikoista ja heidän ajamastaan sähköalan reformiohjelmasta kiinni. Erittäin pahan päivän sattuessa Fortum ehtii tehdä miljardi-investointinsa itään kaiken näyttäessä vielä kohtuulliselta, kunnes Venäjän valtio vihjaisee halustaan osakkuuteen näin hienossa energiayhtiössä maan poliitikkojen lyödessä taustalla kasan kapuloita rattaisiin.

Vastaavasti laajan kansanjoukon ostoryntäys Nokian Renkaiden kohdalla on päivänselvä tapaus.

– Kuluttajatuotteita valmistavan konsernin liiketoimintamalli on melko vähäisesti herkkä poliittisille intohimoille ja niissä tapahtuville muutoksille, minkä lisäksi yhtiön myyntiartikkelit ovat todellista kulutustavaraa, jota Venäjän kansa joka tapauksessa tarvitsee trendinomaisesti länsimaistuviin autoihinsa ennemmin tai myöhemmin. Kun tämän lähtökohdan yhdistää Nokian Renkaiden osakkeen kyydissä alkuvuonna 2014 koettuun 31 prosentin kurssilaskuun ennen osinkoja, on johtopäätös osakeostoksille ryntäämisestä erittäin ymmärrettävä, summaa Oksaharju.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Tilastotiedot perustuvat nettipankki Nordnetin suomalaisten asiakkaiden kantaan. Nordnetin Q2/14-osavuosikatsauksen (tilanne per 30.6.2014) mukaan Nordnetillä on Suomessa 105 000 asiakasta.