2010-11-02

Full gass i aksjefond

Interessen for aksjefond forsterkes i oktober. Omsetningen fortsetter å øke og nettotegningen er på høyeste nivå i 2010. Norgefond gjør come-back på kjøpssiden til fordel for de tidligere favorittene Malaysia og Singapore. Det viser Nordnets fondsstatistikk for oktober.

– Optimismen er tilbake hos fondssparerne. Den positive børsutviklingen vi har vært vitne til den siste tiden har fått fondssparerne til å gi gass. Nettotegningen i aksjefond var i oktober på 51 millioner kroner, og dette er det høyeste vi har sett så langt i 2010, sier Anders Skar, daglig leder i Nordnet Norge.

Nordnets fondskunder nettokjøpte aksjefond for 51 millioner kroner, kombinasjonsfond for 8 millioner, og nettosolgte rentefond for knappe 2 millioner kroner i oktober. På listen over de mest kjøpte fondene finner vi 8 aksjefond, 1 hedgefond og ett rentefond. Listen over de 10 mest solgte fondene består av 5 aksjefond og 5 rentefond.

– Fondsrakettene fra Asia, Fidelity Malysia og Singapore, som har vært vinnere i år ryddes ut av porteføljen, til fordel for Europa- og Norgefond. Nordmenn har tidligere i år solgt unna Norgefond, men ser ut til å ha fått tilbake troen på det norske aksjemarkedet etter sterk utvikling i september og oktober, sier Anders Skar.

Det mest solgte fondet i oktober var Holberg Likviditet, og det mest kjøpte Warren Wicklund Norge. Allikevel er det ikke noen tvil om at det er Delphi Fondene som er vinnerne i oktober.

– Delphi Fondene fosser også fram på statistikken i oktober. 3 av deres 6 fond er på listen over de 10 mest kjøpte fondene i oktober, sier Anders Skar.

De 10 mest kjøpte fondene i oktober:
Warren Wicklund Norge
Alfred Berg Gambak
Black Rock European Growth
Alfred Berg Lang obligasjon
Salus Alpha Managed futures
Delphi Europa
Delphi Verden
Morgan Stanley Emerging Europe…
Delphi Norden
Holberg Norden
De 10 mest solgte fondene i oktober:
Holberg Likviditet
Fidelity Malaysia
Fidelity Singapore
DnB NOR Grønt Norden
Holberg Norge
Terra SMB
Skagen Høyrente
Storebrand Rente+
Skagen Tellus
Templeton Global Bond Fund

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge i oktober måned.

Kilde: Nordnet

For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16 / +47 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 345,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland and Germany. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi and www.nordnet.de.

Filer