2012-08-01

Funcom, den nye tradingfavoritten blant privatinvestorer

Funcom var den store tradingfavoritten, og bidro sterkt til at aktiviteten blant privatpersoner var overraskende stabil på en ellers sommerslapp Oslo Børs. Det viser aksjestatistikk fra Nordnet Bank for juli.

– Vi har sett en tredobling i antall handler og omsatt volum i Funcom aksjen i juli. Aksjen troner soleklart på topp med nesten dobbelt så mange handler som nestemann på listen, Yara. Funcom aksjen har vært i fokus og har svingt kraftig i verdi både før og etter lanseringen av deres nye storsatsning The Secret World, sier daglig leder i Nordnet Bank, Anders Skar.

Omsetningen på Oslo Børs falt fra 197 milliarder i juni til 133 milliarder i juli. Den private aksjehandelen har derimot vært overraskende stabil. Privatpersoner omsatte aksjer via Nordnet, Netfonds og Skandiabanken for 10,2 milliarder i juli, sammenlignet med 11,9 milliarder i juni.

– Mens antall transaksjoner og volum på Oslo Børs er ned 10 og 33 prosent fra juni har privatpersoners transaksjoner og volum bare falt 1,5 og 14 prosent. Dette er overraskende og jeg hadde forventet et større fall i aktiviteten blant de private i sommer. Trading i Funcom aksjen bidro åpenbart til at privatpersoner har holdt koken i fellesferien. I tillegg har mange selskaper levert kvartalstall, og det har vært en del aktivitet i forbindelse med dette. Et mer stabilt makroøkonomisk klima og relativt gode kvartalsrapporter fra tungvekterne på børsen har bidratt til en hyggelig børsutvikling, og vi ser helt tydelig at mange har benyttet sjansen til å selge ut på høyere nivåer og sikre gevinster, sier Anders Skar i Nordnet Bank.

Selv om det har vært mye handel i Funcom er ikke aksjen på listen over de mest kjøpte aksjene blant private aksjeinvestorer i juli. De mest kjøpte aksjene var Xact Derivat Bear, Northland Resources og REC, mens de mest solgte aksjene var PGS, DNB og Yara.

– Det har vært mest daytradere i Funcom aksjen og ikke langsiktige investorer som har gått inn. Den mest populære aksjen å kjøpe i juli var pessimistfondet Xact Derivat Bear. Dette skyldes både at de private aksjeinvestorene ønsker å sikre porteføljen mot fall i sommerferien, og samtidig spekulerer på at børsen skal falle tilbake etter en relativt hyggelig opptur i juli, sier Anders Skar i Nordnet.

Videre forklarer Skar nedsalget i både PGS og DNB med at begge selskapene steg kraftig ved fremlegging av sine kvartalsrapporter, og de private aksjeinvestorene valgte i den forbindelse og selge for å sikre gevinst. Og generelt har det vært betydelig flere selgere enn kjøpere blant de private i sommer. I sum nettosolgte private investorer aksjer for 455 millioner i juli.

– Til tross for lavere svingninger, roligere børs og positivt utvikling i juli er fortsatt de private investorene nervøse og raske til å plukke hjem gevinster, avslutter Skar.

Kilde: Nordnet og Oslo Børs | For ytterligere informasjon, kontakt Anders Skar, Nordnet Norge, +47 959 222 77, anders.skar@nordnet.no

Vedlegg 1: Markedsandeler Nordnet, Netfonds, og Skandiabanken siste 13 måneder (kilde: Oslo Børs. NB! Saxo Privatbank er nå ekskludert fra statistikken på grunn av liten omsetning.)

Vedlegg 2: De mest kjøpte/solgte/handlede aksjene blant privatpersoner på Oslo Børs i juli.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer