2014-01-03

Globale fond og teknologi mest populært i desember

Totalt ble det nettotegnet fond for 59,3 millioner kroner i desember, noe som er 16 prosent over gjennomsnittet for året som helhet. Det ble kjøpt aksjefond for 61,9 millioner og kombinasjonsfond for 6,1 millioner mens det var netto salg av rentefond for 7,9 millioner.

Aksjefond har vært populært i hele 2013, sier Spare- og investeringsøkonom Karl Oscar Strøm i Nordnet Bank. Dette er en naturlig følge av at mange av verdens aksjemarkeder har hatt en sterk utvikling gjennom året, og investorer har vært komfortable med å øke eksponeringen i aksjer.

På listen over de 10 mest kjøpte fondene i desember finner vi to globale aksjefond på topp 3, sammen med DnBs bransjefond for teknologi som har vært på topplisten lenge. Det er også 3 fond med vekst-relatert investeringsstrategi på kjøpstoppen, samt to høyrentefond.

Salgslisten viser et blandet bilde, men kortsiktige rentefond, råvarefond og ulike former for indeksfond er blant de som har sett mest innløsninger.

Det er interessant å se at de tradisjonelle indeksfonene taper terreng i desember, sier Strøm. Indeksfond som gruppe har vært populære lenge, og er fine for å komme seg inn i markedet på en billig måte. Her er imidlertid børsnoterte indeksfond/ETF’er et klart alternativ, og kan i tillegg kjøpes og selges like raskt som en aksje. Vi har sett sterk vekst i handelen av disse, og kommer til å ta ETF’er inn i statistikken fra neste måned.

Brede globale fond fra DNB og Storebrand fortsetter å være populære, sammen med smalere fond som har vist sterk avkastning i lengre tid. DNB Nordic Technology, Delphi Nordic og Storebrand Vekst har vært vinnerfond lenge, og har også gjort det meget godt i forhold til sine referanseindekser. Kundene har tydeligvis fått med seg dette, og premierer suksess med nye innskudd. Dette er logisk og fornuftig så lenge suksessen fortsetter, avslutter Karl Oscar Strøm.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
1. DNB Global Indeks
2. DNB Nordic Technology
3. Storebrand Global
4. Holberg Kreditt
5. Delphi Nordic
6. JPMorgan Global Healthcare
7. Storebrand Vekst
8. Handelsbanken Høyrente
9. Franklin European SMB Growth
10. Skagen Kon-Tiki
1. UBS Biotech Fund
2. Holberg Likviditet
3. Skagen M2
4. Templeton Global Total Return
5. Handelsbanken Råvarefond
6. KLP Aksje Global Indeks
7. Odin Finland
8. KLP Aksje Norge Indeks
9. Alfred Berg Kort Obligasjon
10. KLP Aksje Verden Indeks

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 56.000 kunder i Norge for desember måned.

For mer informasjon, kontakt: Karl Oscar Strøm, Spare- og investeringøkonom, Tlf: 922 19 068
|karl.oscar.strom@nordnet.no |twitter: @KarlNordnet

Nordnet is a Nordic online bank with about 487,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.