2016-08-01

Hamstret aksjer i juli, men solgte børsens sterkeste sektor

Småsparerne hamstret aksjer i juli til tross for Brexit-uro. Totalt kjøpte private kunder hos Nordnet aksjer for 265 millioner i juli.

Oslo Børs steg 1,62 prosent i juli, og er hittil opp 0,39 prosent i år. Den avventende stemningen som preget børsen og småsparerne i forkant av Brexit ble blåst bort og aktiviteten har vært unormalt høy.

– Viljen til å kjøpe aksjer har vært sterk i hele år. Vi har ikke registrert en eneste måned med netto nedsalg av aksjer. Til tross for sommer og ferietid så fortsetter privatpersoner å hamstre aksjer. Nettokjøpet i juli er årets nest største og bare januar var høyere. Totalt har våre privatkunder kjøpt enkeltaksjer for snart 1,3 milliarder i 2016, forteller Investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Sjømatsektoren har vært den sterkeste på Oslo Børs så langt i år, og mange av lakseaksjene er blant vinnerne på børsen. Mest solgte aksje i juli var Marine Harvest, og mange andre lakseaksjer er også å finne på listen over de mest solgte, herunder blant annet Salmar, Austevoll, Bakkafrost og Lerøy.

– Fisk og sjømat har vært populært å investere i blant privatpersoner lenge. Sjømatindeksen nådde all-time-high tidlig i juni, men har flatet ut, falt tilbake og konsolidert noe. Jeg tror kombinasjonen av gevinstsikring etter en fantastisk reise, samt usikkerhet rundt om vi er nær en topp i lakseprisen bidrar til at folk har solgt seg ned, sier Investeringsøkonom i Nordnet, Tom Hauglund.

Listen over de mest kjøpte aksjene i juli toppes av tungvekterne DNB og Statoil.

– Det er mye som tyder på at DNB kan være et godt kjøp på disse nivåene. Banken er billig på fundamentale verdier og det forventes jevnt over en økning i oljeprisen fremover. Statoil leverte derimot et resultat for andre kvartal som skuffet markedet og de må nok kutte kostnader videre, i tillegg til at vi helst bør se en høyere oljepris for at Statoil skal generere positiv cash-flow og bli et interessant case igjen, sier Tom Hauglund, Investeringsøkonom i Nordnet.

Brexit innledet måneden med frenetisk handel, men ettersom denne uroen har lagt seg har fokuset vært rettet mot selskapenes kvartalsrapporter. Trading-favoritten REC Sillicon topper listen over de mest handlede aksjene i juli.

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
DNB  109 381 410
Statoil  62 115 550
TGS-NOPEC Geophysical Company  17 738 365
Protector Forsikring  16 889 777
Yara International  14 990 274
DNO  14 804 462
Opera Software  12 251 205
Storebrand  10 440 153
Selvaag Bolig  10 040 782
Seadrill  9 390 753
Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
Marine Harvest  -48 097 303
Norsk Hydro  -42 946 197
SalMar  -9 805 309
Austevoll Seafood  -6 958 495
Frontline  -6 726 078
Bakkafrost  -5 166 470
Lerøy Seafood Group  -5 033 735
Norwegian Property  -4 679 746
Subsea 7  -4 531 081
SpareBank 1 Nord-Norge  -3 166 024
Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
REC Silicon  11 312
DNB  10 230
Statoil  9 025
Norwegian Air Shuttle  8 664
Thin Film Electronics  7 159
Prosafe  6 875
BW Offshore Limited  6 404
Petroleum Geo-Services  6 145
Norsk Hydro  5 464
Marine Harvest  5 316

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.