2015-07-31

Industriaktier heta under industrisemester

Sommaren fortsätter att utmana de svenska spararna. Månaden inleddes med fortsätta oroligheter i Grekland, samtidigt som vi sett såväl kursras som återhämtningar i Kina. Stockholmsbörsen har följt utvecklingen i omvärlden och inleddes i en negativ trend, men andades ut under månadens mitt för att sedan vika neråt igen. De svenska spararna köper Fingerprint och industribolag, och säljer juli månads kursvinnare.

– Juli månads mest köpta aktie är Fingerprint. Hexagons VD Ola Rollén har tagit med spararna på en hisnande berg- och dalbanefärd då hans stora försäljningar och köp i aktien har lett till kraftiga svängningar. Det gäller att hoppa på vagnen i rätt ögonblick, annars riskerar man att bara få följa med i nerförsbacken. I övrigt har spararna under juli parkerat sina pengar i klassiska industribolag som Sandvik och SKF, säger Johan Tidestad, kommunikationschef Nordnet Bank.

– På säljsidan ser vi att spararna tar hem vinster i de bolag som har gått bra den senaste tiden. På topplistan över mest sålda aktier hittar vi semestervinnare som SCA, Handelsbanken och Elekta som alla stigit mer än 10 procent under juli, säger Johan Tidestad.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
FINGERPRINT CARDS B SCA B
VOLVO B GETINGE B
SANDVIK ASTRAZENECA
SKF B BURE
SSAB A CELLAVISION
APPLE INC TELIASONERA AB
ABB LTD HANDELSBANKEN B
LUNDIN MINING ATLAS COPCO B
AUTOLIV INC SDB ELEKTA B
TRELLEBORG SER B ICA GRUPPEN

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks över 270 000 svenska konton under juli.

För mer information, kontakta:
Johan Tidestad, Kommunikationschef, 0708-87 57 75

Email: johan.tidestad@nordnet.se
Follow us on Twitter @Nordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.