2018-02-01

Investmentbolag favoriter hos privatspararna

Likt de senaste månaderna var investmentbolag favoriter hos privatspararna i januari. Samtidigt så har spararna upptäckt nordamerikanska cannabisaktier som haft en mycket stark utveckling på grund av diskussioner kring legalisering. Ericsson har länge varit en köpfavorit men var i januari i stället med på säljlistan.

Investmentbolag fortsätter att vara populära bland privatspararna. Både Investor och Kinnevik placerar sig bland de fyra mest köpta aktierna i januari.

– Känslan är att riskaptiten är på väg nedåt bland aktiespararna då större bolag som investmentbolag under en tid varit favoriter hos spararna. Samtidigt säljer man småbolag, säger Joakim Bornold, sparekonom på Nordnet.

Något anmärkningsvärt är att två bolag inom cannabisindustrin placerar sig bland de tio mest köpta aktierna. En följd av att en legalisering i Nordamerika allt mer blir en realitet.

– Handeln i cannabisaktier har fullkomligt exploderat i januari och bolagen har haft en oerhört stark utveckling på börsen det senaste året. Det är dock svårt att veta vilka som blir vinnare i längden och den politiska risken är hög, säger Joakim Bornold.

Trots att köpsidan dominerades av storbolag så sjönk populariteten för både Ericsson och H&M bland spararna. I fallet Ericsson var det fler som sålde än köpte.

– Vi har sett att många sparare långsamt har börjat tappa tålamodet i dessa svenska folkaktier. Med tanke på att det pågår stora förändringar i båda bolagen finns det risk för att en vändning dröjer, säger Joakim Bornold.

De mest handlade aktierna i januari hos Nordnets kunder i Sverige:

Mest köpta aktier Mest sålda aktier
SKANSKA   BIOVITRUM
INVESTOR   NORDAX GROUP
AURORA CANNABIS INC  Engelska Skolan
KINNEVIK  AcadeMedia
SWEDBANK   AVANZA
NetEnt   Indentive
SVENSKA CELLULOSA   BRAVIDA HOLDING
TELE2   Ahlsell
CHERRYFÖRETAGEN  ERICSSON
Canopy Growth Arcam

För mer information, kontakta:
Joakim Bornold, sparekonom, 0700 990299
E-post:
Joakim.bornold@nordnet.se
Twitter: @JockeNordnet

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.