2015-07-01

Investorene tok pengene hjem før ferien

Kunder av Nordnet solgte utenlandske aksjer for 79 millioner kroner og kjøpte samtidig norske aksjer for 41 millioner i juni.

I løpet av første halvår har dermed Nordnet-kundene netto kjøpt norske aksjer for 318 millioner, og det har vært en jevn strøm av ny kapital inn på Oslo Børs med april som eneste unntak.

Høyest handelsaktivitet blant Nordnet-kunder var det i tungvekterne Seadrill, Statoil og Norsk Hydro. TGS-NOPEC, REC Silicon og Protector Forsikring var mest populære kjøp, mens Orkla, Frontline og Marine Harvest topper listen over mest solgte aksjer.

Juni innebar imidlertid et tydelig salg av utenlandske enkeltaksjer, der investorene solgte svenske aksjer for 20 millioner, euro-aksjer for 28 millioner og amerikanske aksjer for 29 millioner.

– Hellas-uro og Kina-korreksjon har åpenbart ikke skremt kundene vekk fra norske aksjer sier Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom i Nordnet. Handel i utenlandske aksjer har økt i popularitet lenge, selv om fond fortsatt er førstevalget når investorer skal kjøpe utenfor Norge.

I juni så vi dog et tydelig salg av utenlandske aksjer i de fleste regioner. Det er naturlig å tro at dette skjer som følge av økende uro i enkelte utenlandske markeder, samt at de fleste av disse har steget mer enn Oslo Børs tidligere i år. Investorene sikrer gevinster, og tar ferie sier Karl Oscar Strøm.

Mest handlede norske aksjer i juni hos Nordnet:

Selskap Andel av handel

XXL -6 829 998
Avance Gas Holding -6 097 792
SpareBank 1 Nord-Norge -5 467 843

For mer informasjon kontakt:
Karl Oscar Strøm, Investeringsøkonom Nordnet Norge
Telefon 47 922 19 068|e-post karl.oscar.strom@nordnet.no |Twitter @KarlNordnet

Nordnet is a bank for investments and savings with business in Sweden, Denmark, Finland and Norway. The idea behind Nordnet is to give customers control of their money, and the goal is to become the no. 1 choice for investments and savings in the Nordics. Nordnet AB (publ) is listed in Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk or www.nordnet.fi.

Filer