2022-01-31

Januari: Bottenfiske i fallande aktiefavoriter

Inflationsoron fick börsen i allmänhet, och tillväxtaktier i synnerhet, att skaka i januari, något som spararna tog fasta på. Det visar aktiestatistik från Nordnet.

- Rasen fick spararna att passa på att gå in i bolag man gillar, men som man tidigare tyckt varit för dyra, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

Framför allt rasade högvärderade tillväxtaktier.

– En högre ränta slår mot den kalkyl som tidigare medgett en mycket hög värdering av en del tillväxtaktier. Rasen får spararna att gå in i aktier vars kurser nu kommit ned. Vi ser hur favoriter som Embracer och Sinch plockas upp, säger Frida Bratt.

Även andra favoriter bottenfiskas det i.

– Nibe-aktien har haft en katastrofal start på året. Det ska ses mot bakgrund av den fenomenala kursutvecklingen under de senaste åren, en följd av att Nibe ses som ett hållbarhetscase. Nu har aktien kommit ned, och då passar sparare på att köpa ett bolag de gillar, säger Frida Bratt.

Även en av fjolårets riktiga raketrusare plockas upp.

– Hexatronic är en av de aktier som gick absolut bäst förra året. Bolaget kryssar i många rutor som premierades av marknaden ifjol; digitalisering, förvärv med mera. Nu har aktien rasat 30 procent sedan årets början, vilket anses ge köpläge, säger Frida Bratt.

Frida Bratt manar generellt till eftertanke när det gäller ras i vissa förhoppningsbolag.

– När det gäller en del tidigare mycket högt värderade förhoppningsbolag är det inte säkert att kursfall per automatik betyder rabatt, nu när vi går mot ett nytt ränteläge, säger hon.

Även investmentbolagen har farit illa i januaris hårda börsklimat.

– Vi ser hur Latour gör comeback på listan, liksom Kinnevik. När premierna kommer ned lite passar spararna på att köpa sina favoriter, säger Frida Bratt.

På säljlistan hittar vi flera stora folkaktier.

– Ericsson, Telia, Volvo och Handelsbanken får stryka på foten. De har stått emot blåsten på marknaden bra, men kanske var försäljningarna ett tecken på viss nervositet inför rapportperioden, säger Frida Bratt.

Mest handlade aktierna bland Nordnets svenska kunder i januari:

Mest köpta Mest sålda
Investor Astrazeneca
SBB Spotify
Nibe Ericsson
Embracer Evolution
Sinch Lundin Energy
Kinnevik Telia Company
Hexatronic Volvo
VNV Global Handelsbanken
Castellum Coinbase
Latour Swedish Match

För mer information, kontakta:
Frida Bratt, sparekonom Nordnet, 076 495 92 12
E-post: frida.bratt@nordnet.se

Nordnet är en ledande nordisk digital plattform för sparande och investeringar. Genom innovation, enkelhet och transparens utmanar vi traditionella strukturer och ger privata sparare tillgång till samma information, verktyg och service som professionella investerare. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.