2014-07-22

Kesän suuri sijoittajakysely: Nokia on ensirakkaus, Kone äijäosake ja Marimekosta löytyy naisenergiaa

Nettipankki Nordnet teki kesäkyselyn, jossa yli tuhat vastaajaa sai paljastaa ensirakkautensa pörssissä sekä äänestää Helsingin pörssin maskuliinisinta ja feminiinisintä osaketta. Vastaajille tarjottiin myös mahdollisuus kertoa, mihin osakkeeseen he ovat kuluvan kesän aikana sijoittaneet kevytkenkäisesti.

Kone on maskuliinisin Suomi-osake, Marimekko feminiinisin

–  31 prosenttia vastanneista näkee Koneen Helsingin pörssin maskuliinisimpana osakkeena. Länsimaisissa kulttuureissa maskuliinisiksi piirteiksi koetaan muun muassa kilpailullisuus ja suoriutuminen. Selittävänä tekijänä saattaa olla paitsi Herlinin miehiin henkilöitynyt sukuyhtiön imago, myös voimakas ja uskalias kansainvälistyminen. Markkinaosuuksien voittaminen ja vahva kasvu ovat osoituksia kilpailukyvystä. Ja onhan Koneen kurssinousukin ollut 2000-luvulla kiistatta miehekäs, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

–  Arjessa feminiinisyys yhdistyy naissukupuoleen ja helliin tunteisiin. Feminiinisimmän osakkeen äänestyksessä jopa 36 prosenttia vastanneista puolelleen saaneessa Marimekossa liihotellaan pitkin maailmaa somistellen myymälöitä ja rahaa palaa. Etenkin japanilaiset ovat saaneet aimo annoksen suomalaista designia. Marimekon kohderyhmää ovat naiset, ja kunnolla nykyaikaa edustava nettikauppa voisi siivittää kukkakuosin aivan uusiin sfääreihin, jatkaa Oksaharju.

Nokia on Suomi-sijoittajan ensirakkaus

–  33 prosenttia vastanneista paljasti Nokian olevan heidän ensirakkautensa pörssissä. 1990-luvun aikana Nokia kansainvälistytti Suomen kertaheitolla ja kylvi maaperään kansankapitalismin orastavan siemenen. 2000-luvulla Nokia on tuonut tuhansittain uusia sijoittajia pörssiin. Ensirakkaus on kestänyt, sillä edelleen 44 prosentissa Nordnetin kautta osakekauppaa käyvien suomalaisten piensijoittajien salkuista löytyy ainakin yksi Nokian osake, kertoo Oksaharju.

Talvivaaraan on virrannut sijoituksia kevytkenkäisesti

Tutkimuksessa kysyttiin, ovatko vastaajat sijoittaneet kesällä kevytkenkäisesti johonkin Suomi-osakkeeseen. Talvivaaran osakkeen mainitsi 41 prosenttia vastanneista.

–  Talvivaarassa katsotaan olevan nyt riittävästi riskiä, jotta sijoitus voidaan tehdä kaikki tai ei mitään -periaatteella. Tontilla rymistelevät todennäköisesti caterpillarit, joten sijoittaja ei saa säikähtää, jos joskus hieman lirahtaa. Isojen poikien leikkiessä homma voi milloin tahansa myös posahtaa, jolloin vasta savun hälventymisen jälkeen päästään tarkistamaan vahingot. Talvivaaran tapauksessa tuhot tarkistetaan pahimmassa skenaariossa tulvan laskettua. Kalanraatoja voi löytyä kuin Raatteen tieltä, summaa Oksaharju.

Kyselyyn saatujen vastausten mukaan vain 8 prosenttia kyselyyn vastanneista on sijoittanut kesän aikana ulkomaiseen yhtiöön. Sen sijaan jopa 19 prosenttia vastanneista on hairahtanut yhdenyön omistuksiin.

Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö CINT AB viikolla 28, 2014. Kyselyyn vastasi 1040 18–70-vuotiasta henkilöä. Virhemarginaali on noin +/-3 %-yksikköä.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi
050 376 0589 / jukka.oksaharju@nordnet.fi

Nordnet is a Nordic online bank with about 483,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.