2015-07-03

Kreikan kriisi on ostopaikka – piensijoittajat tankkasivat lisää etupäässä kansanosakkeita yli 250 miljoonalla eurolla kesäkuussa

Helsingin pörssin yleisindeksi kohosi tammi-maaliskuussa 16 prosenttia. Kesäkuuhun päättynyt toinen vuosineljännes sujui lievästi mollivoittoisissa merkeissä. Piensijoittajat kokivat ostohetken koittaneen.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola, UB) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kasvoi kesäkuussa 2,1 prosenttia edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto kasvoi vuodentakaisesta kesäkuusta jopa 30,7 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät putosivat edelliskuusta euromääräisesti 10,1 prosenttia. Koko pörssin osalta kauppamäärät laskivat vähemmän, 1,8 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppamäärät kasvoivat 21,4 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 1,0 prosenttia viime vuoden kesäkuuta vähemmän. Koko pörssissä kauppamäärät kasvoivat kuluvan vuoden toukokuusta 3,7 prosenttia. Yksityissijoittajilla pudotusta oli 5,0 prosenttia.

Teemana ”lento vakauteen”

Kesäkuussa osakemarkkinoiden levottomuuden kasvu tuntui silmissä ja korvissa. Kuukauden nettomyydyimpien osakkeiden kärkikymmenikössä selvä enemmistö edustaa pieniä ja keskisuuria yhtiöitä. Sijoittajat matkustavat Kreikka-turbulenssin läpi mieluiten suurten yhtiöiden kyydissä, sillä he uskovat niiden kokoluokan tarjoavan vakautta myös skenaariossa, jossa poliitikot saisivat koneen sakkaamaan, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall.

Elisan viettelys vaimentunut

Elisa oli kesäkuussa nettomyydyin osake jo toista kuukautta putkeen. Yhtiön osake on nyt korkeimmillaan sitten vuoden 2000. Osake on myös kuronut umpeen kevään osinkodippinsä, kohottuaan jo selvästi yhtiökokouspäivää korkeammalle kurssitasolle. Omistajat ovat saaneet Elisasta tänä vuonna erinomaisen osinkotuoton ja kurssinousun yhdistelmän, mikä houkuttelee osaa sijoittajista keventämään. Muista Helsingin pörssin suurista osinkoyhtiöistä esimerkiksi Fortum ja Sampo ovat laskeneet yhtiökokouksestaan noin kolmen osingon verran, joten omassa viitekehyksessään Elisan alkuvuoden tuottokehitys hakee vertaistaan, luonnehtii Odenwall.

Kansanosakkeita lapioitiin lisää salkkuihin

Kansanosakkeiden kurssitasot ovat niianneet ja paikoin jopa notkahtaneet alkukesän aikana. Kesäkuun netto-ostetuimpien osakkeiden neljän kärjen muodostavat kansanosakkeet Nokia, Fortum, Kone ja Outokumpu, jotka lukeutuvat myös omistetuimpien osakkeiden kärkikymmenikköön koko asiakaskannassa. Kesäkuun ostetuimpien osakkeiden kärkikymmenikössä ainoastaan Outokumpu on osingonmaksukyvytön, joten kansa sijoittaa tummien pilvien ympäröimässä markkinatilanteessa hyvin konservatiivisesti. Merkittävää on lisäksi, että ostetuimpien listalle ei noussut kesäkuussa yhtään pientä yhtiötä, analysoi Odenwall.

Venäjä-sidonnaisen Nokian Renkaiden polkumyynnit kestivät taukoamatta tammi-toukokuun. Kesäkuussa tilanne muuttui, ja osake palasi ostoslistalle. Tämä liittyy epäilemättä osakekurssin kymmenen prosentin dippiin kevään huipputasoilta. Kesäkuun aikana Nokian Renkaiden osinkotuotto kohosi kurssilaskun myötä jälleen yli viiteen prosenttiin, joten yhä useampi sijoittaja näkee yhtiön sekä Venäjä-lisän sisältävänä kasvukorttina että osinkokoneena, arvioi Odenwall.

Lisätietoja antaa:

Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 40 565 6043

niklas.odenwall@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, FIM, Nordea, Pohjola ja UB)

Kesäkuu 2015 Kesäkuu 2014 Muutos ed. Toukokuu   2015 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto   (EUR) Vaihto   (EUR) vuoteen Vaihto   (EUR) kuukauteen
Nordnet 546 141 888 2,80 % 604 019 889 -9,58 % 668 376 815     -18,29   %
FIM 257 113 062 1,32 % 237 627 969 +8,20 % 306 840 698   -16,21   %
Nordea 1 358 813 729 6,96 % 1 184 375 281 +14,73 % 1 333 770 796    +1,88 %
Pohjola 348 544 429 1,78 % 433 073 568 -19,52 % 458 263 123   -23,94 %
UB 35 012 930 0,18 % 34 550 665 +1,34 % 63 940 441   -45,24 %
Yhteensä 2 545 626 038 13,04 % 2 493 648 372 +2,08 % 2 831 191 873   -10,09 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 19 534 790 361 100 % 14 950 945 306 +30,66 % 19 899 182 812   -1,83 %
Kesäkuu   2015 Kesäkuu   2014 Muutos ed. Toukokuu   2015 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat   (kpl) Kaupat   (kpl) vuoteen Kaupat   (kpl) kuukauteen
Nordnet 151 597 4,91 % 159 692 -5,07 % 167 531 -9,51 %
FIM 42 834 1,39 % 47 136 -9,13 % 48 626 -11,91 %
Nordea 205 775 6,67 % 181 744 +13,22 % 189 561 +8,55 %