2009-07-02

Kuuma kesäpörssi sai yksityissijoittajat aktiivisiksi

Helsingin pörssi lähti laskuun kesäkuussa. Alhainen volyymi ja jatkuva epävarmuus saivat aikaan suuria kurssiheilahteluja, joka houkutteli sijoittajat käymään hyvin aktiivista kauppaa. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin kesäkuussa yhteensä 95 443 kauppaa, joka on noin 47 % enemmän kuin vuotta aiemmin.

Kesäkuussa osakekurssit laskivat Helsingin pörssissä ja OMXH25-indeksi päätyi 1602,2 pisteeseen, joka tarkoittaa n. 3 %:n laskua toukokuusta 2009. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin kesäkuussa yhteensä 258 843 kauppaa, joka on n. 11,8 % enemmän kuin vuotta aiemmin, mutta n. 21 % vähemmän kuin toukokuussa 2009. Osakevaihdon arvo oli 2014,6 milj. euroa, joka on n. 50,6 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 24,8 % vähemmän kuin toukokuussa 2009.

Pelkästään yksityissijoittajien käyttämän Nordnetin kautta tehtiin kesäkuussa 95 443 kauppaa, joka on n. 47 % enemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 12,5 % vähemmän kuin toukokuussa 2009. Vaihdon arvo oli 530,5 milj. euroa, joka on n. 10,4 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja n. 11,5 % vähemmän kuin edellisessä kuussa.

”Tulevaa kesää on vaikea ennustaa ja epävarmuus sijoittajien keskuudessa on suuri. Kevään vahva kurssinousu voi johtaa rekyyliin ja houkutella sijoittajat kotiuttamaan voittoja varsinkin näin ennen seuraavan raportointikauden alkua,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Helsingin vaihdetuimmat osakkeet ostokohteina – pankkiosakkeita myytiin

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian, Outokummun, Metson ja Fortumin osakkeilla. Huomionarvoista oli myös Talvivaaran nousu viiden eniten vaihdetuimman osakkeen joukkoon. Suomalaissijoittajat haalivat viittä eniten vaihdettua osaketta salkkuihinsa 36 miljoonan euron netto-ostojen arvoisesti. Näistä kaikkein halutuin kohde oli Outokumpu lähes 14 miljoonan euron ostoilla. Myyntipuolella moni kotimainen sijoittaja ilmeisesti kotiutteli voittojaan Nordean ja Pohjolan anneissa merkityistä osakkeista. Muita suurimpia nettomyytyjä osakkeita olivat Nokian Tyres ja Ruukki Group.

Lisätietoja:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se.

For tables see PDF

Filer