2013-06-28

Låg aktivitet men viss optimism hos aktiesparare under juni

Nedgång var det som kännetecknade Stockholmsbörsen under juni månad. Den amerikanska centralbankens uttalanden om minskade stimulanser tillsammans med bromsad utlåning hos kinesiska banker spred oro på finansmarknaden. Aktiehandeln bland privatspararna var låg men de som trots allt agerade visar optimism i och med att köpsidan relativt säljsidan låg på rekordhöga nivåer. Verkstadsbolaget Sandvik samt klädjätten H&M tillhörde de mest populära aktierna under månaden samtidigt som Fingerprint var den mest sålda aktien bland Nordnets kunder i Sverige.

Efter några månader av säljtryck har köpen åter tagit över. Volymerna är däremot anmärkningsvärt låga. Antalet kunder som gjort en aktieaffär under juni minskade med över 20 procent jämfört med maj, det verkar nästan som att spararna har gått på semester i förtid, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

Sandvik är den aktie som fått flest att trycka på köpknappen. Aktien har underpresterat kraftigt i förhållande till övriga verkstadsaktier och värderingen är nu lägre än för sektorn som helhet, trots kraftigt vinsttapp i samband med första kvartalsrapporten. Under juni har spararna även tankat stora mänger H&M-aktier. Många betraktar det som ett kvalitétsbolag och det är vanligt att sparare lockas till köp när priset är nedsatt, fortsätter Mårder.

Fingerprints aktie har rusat på ett osannolikt sätt. Bakgrunden är optimismen inför samarbetet med Microsoft. Sedan förra sommarens botten har aktien stigit med över 2000 procent! Spekulationen kring aktien har skapat ett drömscenario för daytraders men många privatsparare har under juni tackat för kursresan och chekat ut, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
SANDVIK FINGERPRINT CARDS B
HENNES & MAURITZ B HEXAGON B
MELKER SCHÖRLING AB NOKIA OYJ
VOLVO B RENEWABLE ENERGY CORPORATION
NORDEA MEDA A
ATCO A KINNEVIK INVESTMENT
SWEDBANK AB SWEDISH MATCH
INVESTOR B INDUSTRIVÄRDEN C
TELIASONERA AB SVENSKA CELLULOSA B
BOLIDEN KLÖVERN PREFERENSAKTIE

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 463,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer