2013-04-30

Lägre aktivitet men fondspararna köper lågpris och vinnarfonder

April har karaktäriserats av fortsatt sjunkande räntor i kombination med en världsbörs som rört sig svagt uppåt. Privatspararnas fondhandel sjönk för tredje månaden i rad, i såväl omsättning som antalet fondsparare som genomfört affärer. Räntefonder har vunnit mark under månaden på aktiefondernas bekostnad. Fondspararna har även i högre utsträckning valt lågprisalternativen inom respektive fondkategori.

– Den minskade aktiviten bland fondspararna tyder på en villrådighet som säkert påverkats av att börsen rört sig sidledes efter den starka inledningen av börsåret. I detta läge har spararna varit splittrade i sitt handelsbeteende, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

Japanfonder har fått ett uppsving efter den starka uppgången de senaste fem månaderna. Som fondspararare måste man vara medveten om riskerna när japanska Yenen samtidigt försvagas. Ungefär hälften av börsuppgången i Tokyo har raderats för utländska investerare eftersom valutan försvagats kraftigt, varnar Mårder.

Trenden att fondspararna blir allt mer prismedvetna fortsätter. Många av de mest köpta fonderna tillhör lågprisalternativen. Förhoppningsvis leder denna trend till att stora fondbolag snart får justera sina avgifter, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta fonder Mest nettosålda fonder
SPILTAN RÄNTEFOND SVERIGE SPILTAN AKTIEFOND INVESTMENTBOLAG
NORDNET AKTIEINDEX SVERIGE SKAGEN KONTIKI
NORDNET RÄNTEINDEX SVERIGE DIDNER & GERGE AKTIEFOND SVERIGE
EXCALIBUR FOND GRANIT SMÅBOLAG
SEB LÄKEMEDELSFOND FIDELITY THAILAND FUND
TEMPLETON GLOBAL TOTAL RETURN LANNEBO SMÅBOLAG
BLACK ROCK IIF JAPAN SMALL & MIDCAP EAST CAPITAL RYSSLANDSFOND
DIDNER & GERGE GLOBAL HANDELSBANKEN LATINAMERIKAFOND
BRUMMER MULTI-STRATEGY 2XL CARNEGIE SVERIGEFOND
CARNEGIE CORPORATE BOND LANNEBO SVERIGE

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 230 000 svenska konton.

För ytterligare information, kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
Blogg: http://www.nordnetbloggen.se/author/gunther-marder/
Email: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 456,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.