2011-02-03

Laster opp i billigfond.

Direktør i Finanstilsynet Bjørn Skogstad Aamo gikk i forrige uke hardt ut mot bankene fordi de ikke solgte nok billigfond, og etterlyste samtidig at flere kunder burde etterspørre slike produkter. Fondsstatistikk fra Nordnet for januar viser tydelig at kundene ønsker produktene, og at billigfondenes popularitet øker kraftig.

På listen over de ti mest kjøpte fondene i januar finner vi indeksfond på første, fjerde og sjetteplass. På topp, og aller mest populær å kjøpe i januar var KLP Aksje Norge Indeks.

– Vi har sett en økende interesse for billige indeksprodukter over en lengre periode. Dette materialiserte seg for første gang i desember hvor et indeksfond for første gang var på listen over de mest kjøpte fondene i en måned. Trenden fortsetter og forsterkes i januar med hele tre indeksfond blant de ti mest kjøpte fondene, forteller Anders Skar, daglig leder i Nordnet Bank.

Til tross for høy aktivitet blant norske fondssparere i januar endte nettotegningen i fond på knappe 2,5 millioner. Dette skyldes i følge Nordnet at det er solgt mye rentefond, og kjøpt tilsvarende aksjefond i stedet.

– Fondssparerne har byttet renter mot aksjer i januar og dermed økt risikoen i sine spare- og investeringsporteføljer. Fondssparerne ser lyst på fremtiden, og har et positivt syn på utviklingen i aksjemarkedet, sier Anders Skar.

Listen over de mest kjøpte fondene i januar består av 9 aksjefond og bare ett rentefond. På listen over de mest solgte fondene finner vi 6 aksjefond og 4 rentefond. På aksjefondssiden kjøpte vi fond som investerer i Norge og Norden, mens salgssiden er noe mer variert.

– Asiatiske aksjemarkeder var sterke i 2010, og tidligere fondsfavoritter og fondsraketter som Fidelity Thailand og Indonesia har blitt solgt i januar. Fondssparerne har nå flyttet pengene til

hjemlige trakter, og det er først og fremst Norge og Norden som er i skuddet nå, sier Skar.

De 10 mest kjøpte fondene i januar:
KLP Aksje Norge Indeks II
DnB NOR Nordic Technology
Delphi Norden
DnB NOR Global Indeks
DnB NOR Navigator
DnB NOR Norge Indeks
HQ Sverigefond
Alfred Berg Høyrente
ODIN Sverige
KLP Aksje Norge
De 10 mest solgte fondene i januar:
Holberg Likviditet
Delphi Verden
HSBC European High Yield Bond
ODIN Global
Holberg Norge
Sparinvest Investment Grade Value Bond
Warren Wicklund Norge
Fidelity Thailand Fund
Storebrand Rente +
Fidelity Indonesia Fund

Statistikken som presenteres baseres på Nordnets 50.000 kunder i Norge i januar måned.

Kilde: Nordnet |For ytterligere informasjon, kontakt: Anders Skar, Daglig leder Nordnet Norge, +47 233 330 16 / +47 959 222 77 – anders.skar@nordnet.no.

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 346,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark, Finland, Germany and Luxembourg. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk, www.nordnet.fi, www.nordnet.de and www.nordnet.lu.

Filer