2023-04-01

Milliardkjøp i aksjer av private sparere

Til tross for en ruglete måned i finansmarkedene, lar ikke privatinvestorer seg skremme og nettokjøper aksjer for 1 milliard kroner.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 29,8 milliarder kroner i mars og netto ble det kjøpt aksjer for 1 milliard kroner. Aker BP troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 272 millioner kroner. Borr Drilling topper salgslisten, med et nettosalg på 134 millioner kroner.

– Selv om oljeprisen har fortsatt ned i 2023, leverte Aker BP solide kvartalstall for fjerde kvartal. I tillegg kommuniserte selskapet at det skal øke utbytte fra 2 dollar i 2021 til 2,2 dollar i 2023. Gjennom mars måned har aksjekursen fortsatt ned, og dermed anser nok flere av kundene dette som en kjøpsmulighet, forteller Mads Svendsvik Johannesen, investeringsøkonom i Nordnet.

Borr Drilling har vært en soleklar vinner så langt i år, med en kursoppgang på godt over 70 prosent.

– Dette tror jeg våre kunder anser som at nok er nok og sikrer gevinst i litt ruglete tider på børsen, fortsetter Johannesen.

Børsmåneden mars har vært preget av bankuro og nye rentehevninger fra verdens sentralbanker. Selv om sentralbankene har økt renten i et raskt tempo, ser det ikke ut til å stoppe med det første. Til tross for dette har markedet begynt å prise inn en foreløpig rentetopp på 5 prosent i USA.

– Selv om banksektoren i USA og Europa har vært gjennom noen virkelig turbulente tider, virker det som at ringvirkningene mange fryktet har avtatt. Mye av grunnen til dette er sentralbankenes og myndighetenes raske håndtering og forsikringer om at de stiller midler til rådighet om det skulle bli ytterligere problemer. Dette har beroliget markedet, sier investeringsøkonomen.

Nordnet-kundene kjøper tapere og selger vinnere

I løpet av mars måned har råvarerelaterte selskaper vært mest populært blant Nordnets kunder. Aker BP og Våre Energi er de store favorittene.

– Vår Energi har på mange måter hatt mye stang ut. Markedet for både olje og gass har vært enormt sterkt det siste året, men Vår Energi har slitt med flere selskapsspesifikke hendelser. Aksjen er ned 25 prosent så langt i år og flere ser nok på selskapet som rimelig billig nå, fortsetter Johannesen.

På salgstoppen troner Borr Drilling, Hafnia Limited og Autostore Holding som de mest solgte aksjene i mars måned.

Etter en fantastisk start på året har Hafnia falt over 10 prosent siste måneden. Kursfallet kommer etter at noen store aktører har solgt aksjer, samt at markedet for frakt av olje har vært noe fallende etter en sterk periode. Summen av bra kursoppgang, samt noe mer usikkert marked gjør at våre kunder selger aksjen, avslutter han.

Mest kjøpte aksjer

DNB BANK ASA 536 167 465
REC SILICON 535 256 197
GOLDEN OCEAN GROUP 444 253 949

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.