2019-07-01

Nel sprenger alle statistikker for privatpersoner

Nel har vært i fokus i juni måned. Etter to store nedsalg fra sentrale investorer, kombinert med en dramatisk eksplosjon på deres hydrogenstasjon i Sandvika har aksjen hatt en ekstrem måned. Privatpersoner har derimot brukt tiden på å kjøpe enormt med aksjer.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 9 milliarder kroner i juni og netto ble det kjøpt for 137 millioner kroner. Nel troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 146 millioner. Yara topper salgslisten, med et nettosalg på 51 millioner kroner.

Nel har vært en av de mest handlede aksjene på Oslo Børs i lang tid. At hydrogen skal bli en stadig større del av den fremtidige transportsektoren, spesielt på tyngre kjøretøy som har drevet mye av kursen så langt i år. Selv om våre kunder er store eiere har vi sett en stadig økende interesse fra utlendinger i aksjen. Dette gir mening da Tyskland, USA og Korea er land som satser tungt på hydrogen som en naturlig del av fremtidens transportsektor, sier investeringsøkonom i Nordnet, Mads Johannesen.

Nel sto for over 20 prosent av den totale omsetningen blant våre 100 000 kunder. Det er ekstreme tall og jeg har aldri sett maken, uttaler Johannesen.

Børsmåneden juni var øvrig preget av de geopolitiske temaene som markedet har vært opptatt av i lang tid. Juni måned endte til slutt ned 1,3 prosent. Sentralbankene har nok en gang vært i fokus denne måneden. Selv om Donald Trump har vært hardt ute på Twitter og ment at sentralbanksjef Jerome Powell motarbeider økonomien, holdt FED renten uendret, men så risikoen for rentekutt som mer sannsynlig fremover. Mario Draghi på sin side var mye mer «duete» i sin oppfatning av det europeiske markedet. Draghi fortsatte med sitt vante mantra «whatever it takes» og signaliserte flere rentekutt samt også muligheten for nye kvantitative lettelser. Dette har ført til store bevegelser både i rentemarkedet og i valutamarkedet.

Tøff måned både for de lange rentene og oljeprisen

Rentemarkedet har på sin side hatt en tøff måned. «Verdens viktigste rente», den amerikanske 10 årlige renten er ned over 12 prosent i juni måned. I lys av handelskrigen og svakere vekst i verden, priser nå rentemarkedet inn en markant lavere rente og vekst i verden i årene som kommer.

Oljeprisen har også vært påvirket av geopolitisk uro i juni måned, da Iran har avfyrt raketter mot både fartøy og bygninger. Det startet med missiler mot 3 store tankbåter, som ble fulgt opp med rakettangrep mot Shell og Exxon oil sine hovedkontor i Basra. Det som fikk begeret til å renne over for Trump var dog nedskytingen av en amerikansk drone tidligere denne måneden. Donald Trump har flere ganger brukt sterke ord og truet med å gå til full krig mot Iran via sin Twitter konto.

Personlig forstår jeg ikke reaksjonen i oljeprisen. I et mer normalt marked ville oljeprisen steget 30-40 prosent bare på denne risikoen for en eventuell krig. Markedet på sin side virker å være mer bekymret for en eskalerende handelskrig og lavere økonomisk vekst, som igjen vil føre til svakere etterspørsel etter olje, sier investeringsøkonomen.

På salgstoppen troner Yara, XXL og Subsea 7 som de mest solgte aksjene i juni måned.

XXL har hatt en tung periode etter at de kom med dårlige resultater i November. Dette førte til at ledelsen ble byttet ut og gründeren Øivind Tidemandsen er igjen tilbake ved roret. Tidligere denne måneden ble det kjent at oppkjøpsfondet Altor kjøper seg opp til over 5 prosents eierandel. Dette likte markedet og aksjen er opp over 20 prosent i juni måned. Troen på at Altor skal kunne gjøre strategiske grep som hjelper XXL til å kunne øke sine marginer er trolig grunnen til at dette ble tatt godt imot i markedet. Samtidig er mange av aksjonærene slitne, etter en lang nedtrend i aksjen, og jeg tror kundene valgte å få solgt seg ut mens det enda var positivitet igjen i kursen, avslutter Johannesen.

Mest kjøpte aksjer

Grieg Seafood -12 762 629
Telenor -11 316 030
Frontline -10 585 053

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.