2012-08-27

Nokian hurja nousu sytytti sijoittajat. Suomalaiset kasvattaneet omistuksiaan Nokiassa

Nokian kurssi on noussut maanantain aikana kymmenisen prosenttia. Osakkeen ampaisu hyödyttää suomalaisia piensijoittajia, jotka ovat Nokian romahduksen jälkeen kasvattaneet omistustaan Nokiassa. Pohjahinnoista osakkeensa ostaneet ovat nyt tuplanneet varallisuutensa Nokiassa. Piensijoittajien innokkuus näkyy myös päivän poikkeuksellisissa kauppamäärissä.

Nokian osaketta nostaa perjantainen oikeuden päätös, jossa Samsung hävisi patenttikisan Applea vastaan. Päätöksen katsotaan vahvistavan Nokian patenttisalkun arvoa.  Aamun ensimmäisten kolmen tunnin aikana osaketta oli vaihdettu jo saman verran kuin koko perjantain aikana. Voisi olettaa, että kauppamäärät vain kiihtyvät, kun Yhdysvaltain osakekauppa aukeaa. Klo 14 mennessä Nokiaa on vaihdettu jo 90 miljoonan euron edestä.

”Suomalaisten osakesijoittajien fiilikset liikkuvat käsi kädessä Nokian kurssin kanssa. Ja nyt kädet tärisevät innosta. Puhelimet ovat tänään soineet poikkeuksellisen paljon heti aamusta. Voi sanoa, että kiirettä on pitänyt. Nousun kestävyys selviää, kun Amerikan markkinat aukeavat. Todellinen suunta selvinnee vasta, kun Nokia julkistaa lokakuussa osavuosikatsauksensa ja kertoo tulevaisuuden näkemyksistään.” kuvaa tilannetta Nordnet Suomen talousvalmentaja Kirsi Salo.

Nordnetin tilastoista käy ilmi, että piensijoittajat ovat jatkuvasti kasvattaneet omistuksiaan Nokiassa 18.7. tapahtuneen pohjakosketuksen jälkeen. Omistajien määrä on kasvanut noin 10 prosenttia. Kurssi päättyi tuolloin tasolle 1.37 euroa. Klo 14 Nokian osakkeesta sai 2.76 euroa.

Lisätietoja: Kirsi Salo, Nordnet Suomen talousvalmentaja, 09 6817 8365, kirsi.salo@nordnet.fi

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 415,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.