2017-08-02

Nordmenn posisjonerer seg tilbake i Norge

Småsparerne la bak seg nok en sterk måned i juli. Nordnet-kundene nettotegnet fond for 84 millioner kroner forrige måned. En sterk start på rapporteringssesongen og stigende oljepris oppsummerer juli som en av tidenes sterkeste sommermåneder. Oljeprisen steg 3,6 USD i juli, grunnet fallende oljelager, og Oslo Børs var en av verdens sterkeste børser med en oppgang på hele 4,8 %.

Statistikk fra Nordnet viser en ny måned med nettotegning i fond. Totalt kjøpte privatpersoner, via investeringsbanken Nordnet, fond for 84 millioner i løpet av juli 2017. Trenden er fortsatt at nordmenn nettotegner i fond.

– Trenden de siste månedene har vært at kundene våre kjøper mer utenlandske fond. Nå ser vi allikevel at en sterk Oslo Børs og stigende oljepris i juli har fristet kundene våre til å kjøpe fond rettet mot Norge igjen. De topp fire mest kjøpte fondene er rettet mot investeringer i Norge, og Nordea Norge er favoritten denne måneden. Alfred Berg Gambak var i 2016 en av favorittene blant Nordnet-kundene og er igjen å se på listen over de mest kjøpte fondene, sier Tom Hauglund.

– På listen over de mest solgte fondene denne måneden er pengemarkedsfond representert på 4 av topp 10 solgte fond. Vi ser at kundene flytter penger fra renter til aksjer, samt selger seg ned i utenlandske fond og kjøper norske fond. De øker dermed risikoen mot aksjemarkedet, sier Investeringsøkonom Tom Hauglund.

Mest kjøpte fond Mest solgte fond
NORDEA NORGE DELPHI NORDIC
NORDNET SUERFONDET NORGE STOREBRAND GLOBAL VERDI
FORTE OBLIGASJON FIDELITY TEKNOLOGI
ALFRED BERG GAMBAK KLP PENGEMARKED
STOREBRAND GLOBAL MULTIFAKTOR FORTE PENGEMARKED
DNB GLOBAL INDEKS ODIN SVERGIE
FONDSFINANS KREDITT STOREBRAND VEKST
HOLBERG KREDITT SKAGEN PENSJON HØYRENTE
DNB HIGH YIELD DANSKE INV EUROPA SMALL CAP
KLP AKSJE GLOBAL STOREBRAND HØYRENTE

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge
| +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.