2015-02-02

Nordnet: Aktieoptimisme trods krise i Ukraine og Grækenland

De private investorer nød godt af januar måneds optur i endnu en dansk aktiemåned præget af jubelstemning. Det toneangivende danske indeks, OMXC20 CAP, steg med 7 %, og hele 8 ud af 20 aktier steg med mere end 10 %. De private investorer solgte i januar danske aktier for 19 mio. DKK. Selv om den samlede ændring i beholdningen var lille, var januar måned alligevel præget af porteføljejusteringer.

Januar måned er ofte en af de bedste aktiemåneder på året, og 2015 var ingen undtagelse.

På trods af en uløst konflikt i Ukraine og den græske økonomiske krise, blev de urolige forhold overtrumfet af ECB’s beslutning om at fyre sin pengebazooka af. Investorerne bliver ved med at fokusere på, at i en lavrentetid er aktierne fortsat det mest attraktive investeringsvalg, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

USD ny kurskatalysator

De danske aktier lagde endnu 7 % oveni værdierne, og slog gentagene gange de tidligere indeksrekorder.

– Solide regnskaber, lave renter og en ny indtjeningsmæssig katalysator i form af en USD-styrkelse, var blandt januar måneds udslagsgivende kursfaktorer, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Novo Nordisk uanset hvad

Selv om Novo Nordisk kursudviklingsmæssigt blev overhalet af bl.a. Genmab, Nordea, Novozymes og Vestas, var Novo Nordisk også i januar de privates absolutte aktiefavorit.

– Efter en stigning på mere end 10 % i januar måned alene, kunne man forvente en vis privat gevinsthjemtagning. Det skete dog ikke, og de private købte flere aktier i Novo Nordisk på månedens sidste handelsdag, som samtidig var dagen for Novo Nordisks årsregnskab. Novo Nordisk er i en liga for sig selv og hævet over andre gode aktier, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg januar 2015

Største nettokøb januar 2015 Mio. DKK Største nettosalg januar 2015 Mio. DKK
Novo Nordisk 85,0 Vestas 123,5
Danske Bank 32,1 A. P. Møller – Mærsk A & B 50,9
Coloplast 30,9 Nordea 31,0
Bavarian Nordic 19,2 FLSmidth & Co. 19,9
Jyske Bank 18,2 Novozymes 13,3

Torms handelseksplosion

Vestas har nærmest haft monopol på at være den mest handlede aktie hos de private, men i januar var Torm tæt på at slå Vestas af pinden.

Kursopstigningen i Torm, som på et tidspunkt var 6 doblet, gav Torm aktien vinger. Interessen holdt sig også efter, at aktien faldt tilbage og Torm sluttede på en noget nær delt handelsmæssig førsteplads med Vestas i januar, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Antal handler januar 2015 Antal handler december 2014
Vestas 33.582 Vestas 34.692
Torm 31.885 Novo Nordisk 11.603
Novo Nordisk 25.057 A. P. Møller Mærsk B 10.177
Pandora 15.257 Pandora 9.946
A. P. Møller – Mærsk B 10.568 SAS 6.313
Novozymes 8.111 FLSmidth & Co. 5.623
Coloplast 8.034 Carlsberg B 4.545
Bavarian Nordic 6.028 Genmab 4.036
Genmab 5.689 Danske Bank 3.776
 SAS 5.289  Bavarian Nordic 3.496

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom, Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 544,600 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on Nasdaq Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.