2017-09-01

Nordnet: Best utvalg på aksjesparekonto

I dag lanseres aksjesparekonto. Nordnet har det bredeste tilbudet og er den eneste som kan tilby fullstendig gratis sparing på aksjesparekonto.

Finansavisen (28. august) har gjennomgått tilbudene til ulike aktører på det norske sparemarkedet, og konklusjonen er: Nordnets aksjesparekonto gir deg det beste utvalget av fond.

Aksjesparekonto er den største nyheten for norske sparere siden 1980-tallet. Alle får nå samme mulighet som proffene med investeringsselskaper til å utsette skatt. Med en aksjesparekonto kan du kjøpe og selge aksjer og aksjefondsandeler uten å utløse skatt før du tar pengene ut av kontoen.

Men du bør sammenligne de ulike aktørenes tilbud før du velger.

– Jeg legger hodet på blokka og lover at Nordnet alltid skal tilby norske sparere den mest komplette verktøykassa, sier Anders Skar, Nordnets norgessjef.

I tillegg til fondsutvalget, som Finansavisen har undersøkt, kommer enkeltaksjer på Oslo Børs og andre børser. Her tilbyr Nordnet handel på en rekke utenlandske børser, noe ikke alle andre aktører har.

Prispresser
Pris er en annen viktig faktor når du sparer, og Nordnet har en historie som prispresser i finansbransjen. Ett eksempel på det er Superfondet, Nordnets eget indeksfond. Det er helt gratis.

– Siden vi heller ikke tar noe gebyr på aksjesparekontoen, betyr det at du hos oss kan spare absolutt gratis på aksjesparekonto. Det er det så langt ingen andre som tilbyr, fastslår Skar.

For lite overgangsvindu
Et meget viktig poeng er at aksjer og aksjefondsandeler du har i dag også kan overføres til aksjesparekonto uten å utløse skatt, men dette må skje innen nyttår.

– De ivrigste er fullt klar over dette, og vi har allerede fått tusenvis av meldinger fra folk som vil overføre til aksjesparekonto. Men jeg merker også at mange ikke har fått dette med seg, og siden dette er en ordning for privatmarkedet, ikke proffer, mener jeg myndighetene burde forlenge dette overgangsvinduet slik at folk flest rekker å vurdere de ulike aktørenes tilbud, sier Skar.

Om aksjesparekonto
Aksjesparekonto er en ny kontotype for deg som sparer langsiktig i aksjer og aksjefond. Hovedfordelen med kontoen er at du kan handle så mye du vil uten å betale skatt før du tar gevinsten ut av kontoen. Du kan også ta ut innskutt beløp uten skatt. Du beskattes først når du tar ut gevinster. Det er også enkelt, i og med at tilbyderne ordner all skatterapportering.

Her kan du lese mer om aksjesparekonto:

• Dette er reglene for Aksjesparekonto
  • Dette kan du handle på Aksjesparekonto
  • Slik flytter du aksjer og fond til Aksjesparekonto
  • Mine 4 beste tips om aksjesparekonto
  • 5 grunner til å ha mer enn en Aksjesparekonto
  • Det ligger 16 milliarder på gata
  • For mer informasjon, kontakt:
    Anders Skar, daglig leder Nordnet Norge, tel. 959 222 77
    E-mail: anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Besøk oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.