2012-10-01

Nordnet: De private sælger Mærsk og Vestas

Nordnets kunder har i september måned solgt ud af sine Mærsk-aktier samt fortsat med at reducere i deres beholdning af Vestas-aktier. Vestas forbliver dog den absolut mest handlede aktie hos de mere aktivt orienterede investorer. På købssiden er tilliden fortsat i top for Novo Nordisk, som i september måned er investorernes foretrukne aktie.

De private investorer har i september forholdt sig skeptisk til om forhandlingerne mellem Vestas og Mitsubishi ender i mere end blot en løs alliance. Hele 33 % af de privates handler med danske aktier hos Nordnet har været i Vestas, men samtidig har de private reduceret beholdningen med aktier for samlet set 9,2 mio. kr.

”Tendensen med at reducere i beholdningerne af Vestas-aktier er fortsat fra august. Det vidner om, at de private investorer forholder sig skeptiske til om kapitalmarkedsdagen på onsdag vil bringe afgørende nyt for de hårdt prøvede Vestas-aktionærer”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet, og fortsætter: ”At de private investorer sælger ud af Mærsk, handler om at aktien er steget kraftigt i løbet af måneden. Mange har i den forbindelse sørget for at tage gevinsten hjem.”

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. september Største nettosalg/mio. kr. september
1 Novo Nordisk    57,7 1 A.P. Møller Mærsk -35,2
2 Danske Bank  11,8 2 Vestas   -9,2
3 FLSmidth & Co.   6,7 3 D/S Norden   -6,6
4 Carlsberg    4,3 4 TDC   -4,7
5 Jyske Bank   4,2  5 Pandora   -3,5

Kilde: Nordnet Bank

Novo Nordisk er aktien med størst investortillid

I august købte Nordnets investorer massivt ind af Novo Nordisk aktier. Denne udvikling er fortsat ind i september.

”Novo Nordisk har bevist sin bæredygtighed i medgang og modgang, og investorerne kan med rette have stor tillid til at ledelsen i fremtiden fortsat vil fokusere på aktionærværdi”, siger investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen, og fortsætter:

”Det er ikke det samme, som at aktien vil stige og da slet ikke i samme hæsblæsende tempo, som vi har oplevet det de seneste år. Men det er udtryk for stor tillid. En tillid som ikke kommer ud af det blå, men som Novo Nordisk har gjort sig fortjent til via en formidabel udvikling”, siger Per Hansen.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler september 2012 Antal handler august 2012
1 Vestas 32.277 1 Vestas 24.098
2 Novo Nordisk 8.557 2 Pandora 9.215
3 FLSmidth & Co. 5.889 3 Novo Nordisk 8.593
4 Danske Bank 4.459 4 FLSmidth & Co. 6.874
5 Pandora 4.363 5 A.P. Møller Mærsk 5.171

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 430,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.