2024-02-01

Nordnet-kunder nettokjøper aksjer for over en halv milliard kroner!

Etter en god desember så har vi fått en dårlig start på året i januar måned. Selv om den norske børsen har startet året med fall, har Nordnet kundene nettokjøpt aksjer for over en halv milliard kroner.

Private investorer hos Nordnet omsatte aksjer for 23,9 milliarder kroner i januar, og netto ble det kjøpt aksjer for 510 millioner kroner. Yara International troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 155 millioner kroner. Norwegian topper salgslisten, med et nettosalg på 70 millioner kroner.

Børsmåneden januar har vært preget av positive inflasjonstall, men et svakere oljemarked har ført til at Oslo Børs har hatt en negativ måned. I USA har de store teknologikjempene levert gode tall, men det har vært stor spredning i feltet i form av kursreaksjoner. I tillegg til dette kom det en beskjed fra Saudi Aramco som innebærer at man ikke skal øke produksjonskapasiteten fra 12 til 13 millioner fat oljeproduksjon per dag.

• Selv om Yara International, Norsk Hydro og Grieg Seafood har falt over en lengre periode har Nordnet kundene åpenbart fått troen på at vi er i nærheten av en bunn og har startet å vekte seg opp i disse aksjene.

• Både Shelf Drilling og Borr Drilling har kontrakter med Saudi Aramco om å borre etter mer olje. Når beskjeden tidligere i uken kom, har aksjene blitt solgt kraftig ned i markedet. Borr Drilling er på sin side ned over et tosifret antall prosent etter beskjeden, sier Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Nordnet-kundene selger aksjer som har steget og kjøper aksjer som har falt

I løpet av januar måned har Nordnets kunder kjøpt aksjer som har falt og solgt seg ned i aksjer som har steget bra i januar. Mest kjøpt er Yara International, Norsk Hydro og Grieg Seafood, mens mest solgt er Norwegian, MPC Container Ships og Salmar.

På salgstoppen troner Norwegian, MPC Container Ships og Salmar som de mest solgte aksjene i januar måned.

• Etter en forrykende start på året har Nordnet kundene valgt å selge seg ned i Norwegian. Aksjen har steget over 20 prosent så langt i år og jeg tror mange prøver å time en topp ettersom første kvartal er historisk et svakt kvartal for flyselskaper avslutter, Mads Svendsvik Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

MPC CONTAINER SHIPS 630,669,597
YARA INTERNATIONAL 544,955,248
PGS 392,377,140

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.