2020-09-01

Nordnet kunder storhandler laks

Vi legger bak oss nok en rolig handelsmåned i finansmarkedet. Selv om de fleste nasjonale og internasjonale aktører fortsatt har ferie, har Nordnet kunder fortsatt å øke sin eksponering mot aksjemarkedet.

Private investorer hos nettmegleren Nordnet omsatte aksjer for 15,7 milliarder kroner i august og netto ble det kjøpt for 3,8 millioner kroner. Grieg Seafood troner på toppen over de mest kjøpte aksjene, med et nettokjøp på 84 millioner. NEL topper salgslisten, med et nettosalg på 158 millioner kroner.

• I perioden etter 2012 har laksesektoren opplevd en ekstrem syper-sykel med gode marginer og priser. Siden Corona pandemien slo inn for fullt i mars, har sektoren vært preget av problemer både i forhold til logistikk og at færre spiser ute på restaurant. Dette i kombinasjon med sesongmessige lave priser har ført til at mange av lakseselskapene har prestert dårligere enn børsen så langt i 2020.

• Grieg Seafood kom med noe dårligere tall enn forventet for andrekvartal. Selskapet guidiet 95000 tonn slaktet fisk i 2020, noe som er ned 5000 tonn fra tidligere guiding. Dette er i lys av implikasjonene Corona viruset har hatt på markedet, forteller Mads Johannesen, Investeringsøkonom i Nordnet.

Børsmåneden august var øvrig preget av de siste resultater for andrekvartal. Selv om inntjeningen på bred front har vært kraftig ned fra 2019, hadde markedet priset inn en større skuffelse. Dette har ført til at vi har fått store kursutslag på enkeltpapirer ettersom kvartalstallene har blitt lagt frem. Noe av det mest interessante denne måneden, har vært den siste tids oppgang i de lange rentene. I løpet av august har både 10 og 30 års amerikanske statsobligasjoner steget henholdsvis 35 og 25 prosent. Dette skjer i lys av den amerikanske sentralbankens årlige samling i Jackson Hole, der den amerikanske sentralbanksjefen, Jerome Powell, fortalte markedet at FED vill tolerere perioder med høyere inflasjon enn målet på 2 prosent. Dette står i sterk kontrast til det dominerende rammeverket som ble innført på 1980- tallet, der pengepolitikken i stor grad har handlet om å holde prisstigningen, altså inflasjonen, så lav som mulig. Dette gjøres grunnet den enorme pengetrykkingen som har funnet sted i tiden etter finanskrisen i 2008-2009 og som har eskalert under Corona-krisen. Fremover vil heller FED styre etter et gjennomsnittlig inflasjonsmål, noe som indikerer at man i lange perioder kan ligge over målet på 2 prosent.

Øvrig legger Oslo Børs bak seg en god måned og endte opp over 5 prosent. Mye av oppgangen kan tilskrives oljeprisen som er opp over 7 prosent for august måned. Dette har bidratt til at selskaper som Equinor og Aker BP er opp mellom 3-7 prosent for august måned. På den negative siden har selskaper som TGS, Kongsberggruppen og AF-Gruppen utviklet seg svakt. Mens selskaper som Bouvet, Tomra og Schibsted i tillegg til oljeselskapene har hjulpet indeksen på den positive siden.

Nordnets kunder har i august måned brukt tiden på å kjøpe seg opp i laksesektoren, som har falt mer enn indeks så langt i 2020. I tillegg har det vært god aktivitet i Aker Solution, som har skilt ut sin fornybare karbonsfangst-virksomhet, Aker Carbon Capture.

• Slutten av august står igjen som en milepæl for Kjell Inge Røkkes Aker. Den 26 august ble både Aker Offshore Wind og Aker Carbon Capture skilt ut fra Aker Solutions og således børsnotert på Merkur-Market. Mottakelsen av dette har vært svært suksessfullt for Aker Solutions aksjonærene, og de kan foreløpig le hele veien til banken.

• Den siste tids satsning fra Aker konsernet, forteller meg at selskapet, med Kjell Inge Røkke i spissen, har begynt på en transformasjon fra olje mer mot en fornybar og bærekraftig energisatsning, fortsetter Johannesen.

På salgstoppen troner NEL, Storebrand og Aker BP som de mest solgte aksjene i august måned.

• Nel er nok en gang den mest omsatte aksjen blant våre kunder. Dette er en nyhetsstyrt aksje som har voldsomme intradagsbevegelser. Etter nok en måned med nedsalg fra våre kunder, har aksjen bare fortsatt oppover i august måned og er nå igjen tilbake på all-time-high nivåer.
  • Selv om selskapet er det mest nettosolgte for august måned, tolker jeg derimot tallene dit hen at våre kunder handler Nel aksjen i stort monn og således satser på kortsiktige gevinster, avslutter Mads Johannesen i Nordnet.

Mest kjøpte aksjer

Odd Molly International AB 351 223 339
Tesla, Inc. 329 663 173
Grieg Seafood 317 749 936

For mer informasjon, kontakt:
Mads Johannesen, Investeringsøkonom Nordnet Norge, tel. 936 583 83
E-mail: mads.johannesen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.comwww.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.