2024-02-13

Nordnet lanseeraa uuden ruotsalaisiin pienyhtiöihin sijoittavan indeksirahaston

Nordnet tuo markkinoille uuden Nordnet Småbolag Sverige Index -rahaston. Rahaston julkaisee Nordnetin rahastoyhtiö Nordnet Fonder, joka yhdessä JP Morganin kanssa hallinnoi rahastoa. Nordnet Småbolag Sverige Index on Suomen ensimmäinen indeksipohjainen pienyhtiörahasto Ruotsin markkinalle. Se seuraa uutta indeksiä, joka sisältää 80 yhtiön osakkeita.

Nordnet Småbolag Sverige Index seuraa uutta ”OMX Sweden Small Cap ESG Responsible” -indeksiä, jonka Nordnet on luonut yhteistyössä Nasdaqin kanssa. Uusi pienyhtiöindeksi koostuu Tukholman pörssin matalimman markkina-arvon yhtiöistä, jotka yhdessä muodostavat 25 prosenttia pörssin kokonaismarkkina-arvosta. Kaikkein pienimmät, pörssin kokonaismarkkina-arvosta alle 0,025 prosentin yhtiöt on kuitenkin jätetty indeksistä pois.

Indeksi sisältää 80 yhtiötä yhdeksältä eri sektorilta. Rahaston 10 suurinta omistusta muodostavat salkusta 30 prosenttia. Indeksiin sisältyvien yhtiöiden markkina-arvo on tällä hetkellä 3–60 miljardia Ruotsin kruunua. Rahaston suurimmat omistukset ovat Castellum, Addtech, Beijer, Getinge, Tele2 ja Securitas.

• Uusi rahastomme sopii sijoittajille, joilla on pitkä sijoitushorisontti, myönteinen näkemys Ruotsin talouden tulevaisuusnäkymistä, sen innovaatiokyvystä ja yrityksistä. Pienyhtiöt tunnetaan yleensä niihin liittyvästä korkeasta riskistä, mutta toisaalta myös korkeammasta tuottopotentiaalista. Uskonkin, että rahasto sopii monen rahastosäästäjän salkkuun kulmakiveksi yhdessä monen muun rahaston kanssa, sanoo Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja.

Nordnet Småbolag Sverige Index -rahaston juoksevat kulut ovat 0,35 %, mihin lisätään valuutanvaihtokulu, sillä rahasto on kruunumääräinen.

• Olemme saaneet omista rahastoistamme sijoittajilta erinomaista palautetta. Viimeisin julkaisemamme rahasto on saavuttanut jo 500 miljoonan kruunun sijoituspääoman vain muutamassa kuukaudessa. Uskomme, että menestyvän indeksirahaston resepti koostuu mielenkiintoisten teemojen ja matalien kulujen yhdistelmästä, toteaa Tuppurainen.
  • Vajaa viidennes Nordnetin suomalaisista asiakkaista omistaa vähintään yhtä ruotsalaista yhtiötä ja lähes 100 000 suomalaista omistaa Nordnet Sverige Index -rahastoa, minkä takia uskomme myös uudella pienyhtiörahastolla olevan suurta kysyntää. Ruotsalainen pienyhtiö on suomalaisen sijoittajan silmissä lopulta melko suuri, sanoo Tuppurainen.

Nordnet Småbolag Sverige Index -rahastolla käydään kauppaa päivittäin. Siihen voi sijoittaa Nordnetin kautta niin kuukausisäästämällä kuin kertatalletuksillakin. Minimisijoitussumma rahastoon on 15 euroa. Rahastoa voi ostaa arvo-osuustilille ja sijoitusvakuutukseen.

Nordnet Småbolag Sverige Index -rahastoon voi tutustua osoitteessa: https://www.nordnet.fi/fi/markkina/rahastosijoittaminen/ruotsi-pienyhtiot.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja: 050 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk tai www.nordnet.fi.