2018-04-27

Nordnet lanserar aggregatortjänst för överblick av investeringar hos andra banker

Som första bank i Norden lanserar Nordnet idag en aggregatortjänst där spararna i ett och samma gränssnitt kan se sina investeringar i aktier och fonder, oavsett hos vilken bank dessa förvaras.

Hösten 2017 investerade Nordnet i konsumentappen Tink och köpte en licens till bolagets teknologi. Nu presenteras den första tjänsten som Nordnet har utvecklat med stöd av Tinks aggregatorteknik. Genom att vara inloggad på Nordnets sajt kommer spararna kunna se investeringar i aktier och fonder, oavsett i vilken bank dessa förvaras.

– Vi vet att många bankkunder saknar en överblick av sitt sparande, då det ofta är utspritt hos flera banker. Aggregatortekniken gör det möjligt att presentera stora mängder av information på ett lättöverskådligt sätt, och genom denna tjänst förbättrar vi upplevelsen för spararna och ger dem en sammanfattande bild av deras totala innehav i aktier och fonder, säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

Nordnets strategi för produktutveckling består av tre delar där egenutvecklade tjänster som Robosave är en del, partnerskap med exempelvis Swish är den andra och investeringar såsom den i Tink den tredje. Sommaren 2017 lanserade Nordnet som första bank i Sverige direktinsättningar via Swish och nu blir man först i Norden med att visa upp de investeringar spararna har i andra banker.

– Vår investering i Tink är ett bra exempel på hur vi arbetar med produktutveckling där partnerskap med de bästa aktörerna inom respektive område ger oss möjlighet att utveckla innovativa tjänster som skapar nya kundupplevelser. Vi tar på oss den digitala ledartröjan och omsätter konsumenttrender och befintlig teknik till tjänster som skapar värde för spararna, säger Eva Trouin.

Fakta om tjänsten
Nordnets aggregatortjänst omfattar idag data från nio banker – Avanza, Danske Bank, ICA Banken, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Skandiabanken och Swedbank. Fokus ligger på investeringar i aktier och fonder med kontotyperna investeringssparkonto (ISK), aktiedepå och kapitalförsäkring. Tjänsten är under utveckling och fler banker och kontotyper kommer att adderas löpande.I nästa fas av tjänsten adderas sparkonton och pensionssparande.

Den nya tjänsten är tillgänglig för Nordnets kunder i Sverige och finns på Nordnets nya sajt som under utvecklingsarbetet drivs parallellt med den tidigare sajten.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Edström, PR-chef Nordnet
Tel: +46 70 421 84 66
henrik.edstrom@nordnet.se

Nordnet är en bank för investeringar i aktier och fonder som finns i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Idén bakom Nordnet är att ge kunderna kontrollen över sina pengar och investeringar, och målet är att bli förstahandsvalet för sparande i Norden. Besök oss på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.