2011-06-01

Nordnet: Pandora hev Vestas af tronen

Pandora aktien blev i maj måned den mest handlede aktie hos Nordnet med totalt 27.538 handler. Vestas, som i mange år har været den klart mest populære aktie at handle hos de private investorer, måtte se sig forbigået af smykkeproducenten. Det var det skuffende regnskab fra Pandora den 19. maj med efterfølgende kursfald på 31% resten af måneden, som medførte den høje handelsaktivitet i aktien.

De fem mest handlede aktier i maj måned var Pandora, Vestas, Danske Bank, Mærsk B og Novo Nordisk.

”At drastiske kursfald får private til at agere, hersker der vist ingen tvivl om efter maj måneds handelsmønster. Ikke nok med at Pandora i maj måned slog Vestas, de privates normalt overlegne favoritaktie målt på antallet af handler. Det enorme kursfald på 31% efter regnskabsfremlæggelsen betød også et rekordstort nettokøb i aktien i maj måned på hele 64 mio. kr.”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler maj 2011 Antal handler april 2011
1 Pandora 27.538 1 Vestas Wind Systems 21.065
2 Vestas Wind Systems 23.142 2 Pandora 14.274
3 Danske Bank 7.324 3 Novo Nordisk B 7.647
4 Mærsk B 5.980 4 Danske Bank 7.074
5 Novo Nordisk B 5.645 5 Mærsk B 6.823
6 FLSmidth & Co. 4.506 6 FLSmidth & Co. 3.704
7 Carlsberg 4.380 7 D/S Norden 2.192
8 Bavarian Nordic 2.176 8 TDC A/S 1.985
9 D/S Norden 2.106 9 Carlsberg 1.949
10 Coloplast B 1.702 10 TopoTarget 1.316

Kilde: Nordnet Bank

Private hamstrede ”billige” Pandora aktier

I maj måned nettokøbte de private investorer hos Nordnet aktier for 16,2 mio. kr. Det største nettokøb skete i månedens største taberaktie Pandora, men også Vestas og Danske Bank, som ligeledes havde store kursfald i maj måned, var i top på de privates indkøbsliste. På salgssiden lå Danmarks to største selskaber Mærsk og Novo Nordisk i top.

”De private kunne ikke holde sig væk fra købs-knapperne efter det kraftige kursfald i Pandora på 31%, som aktien fik efter den skuffende regnskabsfremlæggelse. Pandora er dermed årets i særklasse største taber på Fondsbørsen med et kursfald på 47%, og de private må have opfattet den som billig. Og tendensen med at spekulere i at købe aktier med store kursfald var tydelig, da de private også faldt over Vestas og Danske Bank, som også havde en kedelig kursudvikling i maj måned”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. maj Største nettosalg/mio. kr. maj
1 PANDORA  64,0 1 MÆRSK B -32,7
2 VESTAS  35,3 2 NOVO NORDISK B -19,5
3 DANSKE BANK  28,2 3 D/S NORDEN   -9,3
4 CARLSBERG   4,9 4 DANISCO   -8,9
5 NOVOZYMES   4,8 5 NORDEA BANK   -7,4

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071