2013-01-03

Nordnet: Private investorer hjemtog gevinsten i Mærsk

De private investorer hos Nordnet har totalt set holdt fast i deres danske aktier i december. Efter de seneste ugers stigninger i A.P. Møller-Mærsk, har de private investorer trykket ivrigt på sælg-knappen for at hjemtage gevinsten. Kursfaldet i Lundbeck efter nedjustering af forventningerne til 2013/2014, fik til gengæld de private til at øjne langsigtede muligheder for gevinst.

”A.P. Møller-Mærsk er en af de private investorers langsigtede investeringsfavoritter. At der i december måned har været tale om et vist nettosalg af netop den aktie, skyldes givetvis kombinationen af stigende aktiekurser og en skattemæssig optimering, hvor gevinster for skatteåret nettes ud med nogle af de tab som kan være kommet i 2012 eller endog tidligere”, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet. ”Det ændrer ikke ved, at Mærsk er en af de privates foretrukne aktier”.

Efter at Lundbeck før jul måtte erkende, at de tidligere mål for omsætning og driftsresultat i 2013/2014 ikke længere var realistiske som følge af investeringer i bl.a. produktlanceringer, er aktien faldet markant. De private investorer er efterfølgende gået på investeringsindkøb.

”De private investorer ser den langsigtede værdi i tillæg til det markante kursfald i Lundbeck som en mulighed”, siger Per Hansen. ”Efter nogle magre afkastår er tiden med investeringsskuffelser forhåbentlig ved at være et overstået kapitel for Lundbeck-investorerne”, siger Per Hansen.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. december Største nettosalg/mio. kr. december
1 Lundbeck    9,8 1 A.P. Møller-Mærsk B -14,3
2 Coloplast   7,8 2 Novo Nordisk -10,8
3 Pandora   4,6 3 Vestas – 8,1
4 Carlsberg   4,3 4 A.P. Møller-Mærsk A -6,6
5 FLSmidth & Co.   4,2
5 GN Store Nord -4,6

Kilde: Nordnet Bank

3 dårlige år i Vestas – kan det blive meget værre?
”Efter at Vestas 3 år i træk har været blandt de afkastmæssige bundskrabere i OMXC20, fristes man til at tro, at det nu ikke kan blive meget værre. 2012 var udfordrende for Vestas. 2013 bliver det ligeså. Men måske er det allerede indeholdt i aktiekursen. Det er formentlig nogle af de overvejelser, som de private investorer gør sig”, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler december 2012 Antal handler november 2012
1 Vestas 13.631 1 Vestas 20.043
2 Novo Nordisk 4.938 2 Novo Nordisk 15.986
3 Pandora 4.344 3 Pandora 10.915
4 Coloplast 4.220 4 Danske Bank 8.709
5 Lundbeck 4.153 5 FLSmidth & Co. 5.470

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:

Per Hansen, Investeringsøkonom Nordnet Danmark
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405.000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer