2012-01-02

Nordnet: Private investorer holder fast ved folkeaktierne

Nordnets kunder afsluttede børsåret med optimisme, og nettokøbte aktier i december måned for 13 mio. kr. Set over hele 2011 har de private investorer hos Nordnet også været positive til aktiemarkedet med nettokøb af aktier for totalt 165 mio. kr. Pandora var den mest købte aktie i 2011 med et nettokøb på 136 mio. kr., og Danisco var den mest solgte aktie med et nettosalg på 59,1 mio. kr.

”Efter to flotte år, hvor OMX-C20 indekset steg med 36% per år, blev 2011 et år med stor børsturbulens og et fald i C20-indekset på næsten 15%. På samme måde som tidligere år bekræftedes en tydelig tendens i de privates handelsmønster: At man gerne sælger aktier, som har haft en pæn kursudvikling, og i stedet køber aktier, som falder markant. Således lå Pandora og Vestas helt i top over de privates mest købte aktier i 2011 på trods af en katastrofal kursudvikling med kursfald på henholdsvis 84% og 65%”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark.

De største nettokøb i december skete i Vestas og FLSmidth & Co med henholdsvis 25,0 og 8,0 mio. kr. På salgssiden toppede Novo Nordisk B listen med et nettosalg på 7,8 mio. kr. Det næststørste nettosalg skete i Chr. Hansen Holding med 3,1 mio. kr.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. 2011 Største nettosalg/mio. kr. 2011
1 PANDORA 135,5 1 DANISCO -59,1
2 VESTAS WIND SYSTEMS 97,7 2 NOVO NORDISK B -45,5
3 FLSMIDTH & CO 80,9 3 CARLSBERG B -25,8
4 DANSKE BANK 62,2 4 TRYG A/S -20,0
5 MÆRSK B 18,8  5 GN STORE NORD -15,7

Største nettokøb/mio. kr. december Største nettosalg/mio. kr. december
1 VESTAS WIND SYSTEMS 25,0 1 NOVO NORDISK B -7,8
2 FLSMIDTH & CO 8,0 2 CHR. HANSEN HOLDING A/S -3,1
3 JYSKE BANK 1,4 3 NKT HOLDING -3,1
4 DSV 1,0 4 NOVOZYMES B -2,9
5 SYDBANK 1,0 5 GN STORE NORD -2,8

Kilde: Nordnet Bank

Vestas mest handlede aktie hos private i 2011
Med 255.704 handler hos Nordnet i 2011, var Vestas fortsat den mest handlede aktie, men handlen mindskede dog med 19% i forhold til 2010. Pandora blev den næstmest handlede aktie med 166.355 handler, og slog sig ind som den nye folkeaktie straks efter Vestas. Interessen for Mærsk mindskede i 2011, men aktien beholdt dog en placering i top 3.

”Der var hård kamp om de privates gunst i 2011, og Pandora lykkedes i en periode at slå den ellers overlegne folkeaktie Vestas af pinden som den mest handlede aktie hos de private. Men efter det enorme kursfald i Pandora-aktien mindskede interessen for Pandora dog, og i den senere del af 2011 var Vestas tilbage, som den i særklasse mest handlede aktie hos de private investorer og de mere aktive daytradere”, siger Max Gandrup.

De fem mest handlede aktier i 2011 blandt de private investorer hos Nordnet var Vestas, Pandora, Mærsk B, FLSmidth & Co. og Novo Nordisk B.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler 2011 Antal handler 2010

9 D/S Norden 1.720 9 D/S Norden 1.682
10 DSV 1.691 10 Chr. Hansen Holding A/S 1.573

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 405,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer