2012-05-02

Nordnet: Private investorer købte op i Novozymes

De private investorer hos Nordnet nettokøbte aktier for 25 mio. kr. i april måned, og det var dermed fjerde måned i træk, hvor de øgede aktiemængden i deres porteføljer. Novozymes blev månedens mest købte aktie med et nettokøb på 9,9 mio. kr. efter et skuffende regnskab og efterfølgende kursfald. Novo Nordisk aktiekurs faldt også tilbage efter regnskabsfremlæggelsen, men det medførte også et købsinteresse hos de private investorer.

”Selvom de private investorer hos Nordnet fortsætter med at købe aktier, er der dog tale om et fald i forhold til første kvartal, hvor det gennemsnitlige nettokøb for første kvartal var 69 millioner pr. måned. Dette er måske ikke så mærkeligt med tanke på en tilbagevendt europæisk uro kombineret med en vis sund forsigtighed inden regnskabssæsongen. Med Novozymes som den mest købte aktie og Novo Nordisk som den tredje mest købte aktie i april måned hersker der dog ingen tvivl om, at tilliden hos de private til Novo-selskaberne er i top”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. april Største nettosalg/mio. kr. april
  1 NOVOZYMES  9,9     1 CARLSBERG -8,0
  2 NORDEA BANK 7,2     2 GN STORE NORD -4,1
  3 NOVO NORDISK B 6,6     3 DANSKE BANK -2,4
  4 PANDORA 5,6     4 FLSMIDTH & CO -2,1
  5 D/S NORDEN 5,4
   5 G4S -2,1

Kilde: Nordnet Bank

Faldende handel i Vestas, stigende i Novo

Vestas blev med 18.331 handler atter den mest handlede aktie i april måned hos Nordnet, men handlen faldt med over 30% i april måned, som dog var præget af færre handelsdage pga. påskeferien. Regnskabsaktuelle Novo Nordisk B kunne med 13.321 handler derimod notere en markant stigning i antal gennemførte handler med 36 %. Nye på top 10 listen over de mest handlede aktier hos Nordnet var Novozymes B og Chr. Hansen Holding A/S.

”Danmarks suverænt største aktieselskab Novo Nordisk er ikke overraskende den aktie, som fylder værdimæssigt mest i de privates aktieporteføljer. Men udover at længe have været de langsigtede investorers favoritaktie, har aktien med en fantastisk kursudvikling, +25 % alene i 2012, nu også vundet de aktive investorers gunst. For anden måned i træk var Novo dermed den næst mest handlede aktie hos de private investorer hos Nordnet”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler april 2012 Antal handler marts 2012
    1 Vestas Wind Systems 18.331   1 Vestas Wind Systems 26.533
    2 Novo Nordisk B 13.321     2 Novo Nordisk B 9.809
    3 FLSmidth & Co. 7.671   3 FLSmidth & Co. 8.110
    4 Mærsk B 4.496     4 Mærsk B 6.492
    5 Pandora 3.587     5 Pandora 6.046
    6 Novozymes B 3.053     6 Danske Bank 5.107
    7 Carlsberg B 2.941     7 William Demant Holding 3.998
    8 Danske Bank 2.906     8 Carlsberg B 3.157
    9 D/S Norden 2.195     9 Sjælsø Gruppen 3.132
  10 Chr. Hansen Holding A/S 1.816   10 D/S Norden 2.347

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 420,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer