2012-07-02

Nordnet: Private investorers usikkerhed vokser

Usikkerheden blandt de private investorer hos Nordnet vokser. I juni måned nettokøbte de aktier på Københavns Fondsbørs for det hidtil laveste beløb i år, ca. 3 mio. kr. Det er et fald på 85% i forhold til maj måned. Årets foreløbige rekordmåned var februar, hvor de private nettokøbte for 90 mio. kr.

”Juni var en måned præget af stor politisk dramatik, med blandt andet et skæbnevalg i Grækenland og en redningspakke til de spanske banker. Mange private valgte at holde sig tilbage og afvente en afklaring. Det er dog værd at bemærke, at vi stadig ser en svag positiv tendens, der er stadig et beskedent nettokøb”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. juni Største nettosalg/mio. kr. juni
1 NOVOZYMES B   4,0 1 NOVO NORDISK B -13,0
2 VESTAS   3,2 2 MÆRSK B -8,0
3 NKT HOLDING  2,6 3 NORDEA BANK -7,5
4 FORMUEPLEJE SAFE  2,5 4 CARLSBERG B -7,3
5 ATLANTIC PETROLEUM  1,0  5 DSV -4,0

Kilde: Nordnet Bank

Vestas holder skansen

Vestas var i juni stadig den mest handlede aktie hos private investorer hos Nordnet med 15.742 handler. FLSmidth & Co. beholder andenpladsen fra forrige måned. Nye på top 10 listen over de mest handlede aktier hos Nordnet var TopoTarget og Coloplast.

”Biotek har nu med TopoTarget fundet vej tilbage blandt de mest handlede aktier blandt de private investorer, og det skyldes naturligvis, at aktien styrtdykkede med 59,6% i fredags. Det fik de private investorer til at sælge ud, og samtidig førte det til en del handel blandt de mest aktive. Aktien er en typisk ”lodseddel”, mange øjner chansen for en stor gevinst, men risikoen er meget stor, og man bør højst placere en mindre del af sine penge i denne type aktier”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler juni 2012 Antal handler maj 2012
1 Vestas Wind Systems 15.742 1 Vestas Wind Systems 14.175
2 FLSmidth & Co. 11.030 2 FLSmidth & Co. 13.188
3 Mærsk B 8.669 3 Novo Nordisk B 7.274
4 Novo Nordisk B 7.679 4 Mærsk B 5.769
5 Carlsberg B 4.925 5 Pandora 5.217
6 TopoTarget 3.255 6 Carlsberg B 3.912
7 Danske Bank 2.452 7 Danske Bank 3.857
8 Novozymes B 2.268 8 Lundbeck 3.175
9 Pandora 1.876 9 Novozymes B 2.368
10 Coloplast B 1.794 10 GN Store Nord 1.690

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, Landechef for Nordnet Danmark
Telefon: 45 24 29 15 00 eller 46 709 89 00 71
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 425,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.