2011-05-03

Nordnet: Private solgte Mærsk og købte Vestas

De private investorer hos Nordnet tog gevinsten hjem i Mærsk og købte i stedet Vestas i april måned. Aktiviteten var dog lavere i april med et færre antal handler og et mindre nettokøb end i marts.

April bød generelt på et svagt fald i kurserne på Københavns Fondsbørs, og svingninger i kurserne var ikke nær så store som i marts måned. Det medførte også et fald i handelsaktiviteten på 38% blandt de private investorer hos Nordnet. Nordnets kunder nettokøbte aktier for 13,2 mio. kr. i april mod 84,7 mio. i marts.

”Hvor marts var præget af store begivenheder i Mellemøsten og Japan, blev april en noget mindre dramatisk måned. Samtidigt prægedes måneden af tidlig sommervarme og påskeferie, hvilket også afspejlede sig i de private investorers aktivitet. Selvom de stadig købte aktier op, viste de dog en mere afventende holdning i april”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Vestas inde i varmen igen
I april måned købte de private investorer hos Nordnet stort ind i Vestas og Pandora og solgte til gengæld ud af især Mærsk B og Danske Bank. Ny i top fem blandt de mest købte var IT-selskabet SimCorp.

”Kursfaldet i Vestas, der som bekendt er en af danskernes yndlingsaktier, sendte de private investorer på tilbudsjagt og medførte et stort nettokøb i aktien.  Samtidig fik stigningerne i Mærsk-aktien mange til at trykke på sælg og tage gevinsten hjem”, siger Max Gandrup, landechef for Nordnet i Danmark.

Nordnets kunders største nettokøb og nettosalg:

Største nettokøb/mio. kr. april   Største nettosalg/mio. kr. april
1 VESTAS  47,4 1 MÆRSK B -22,3
2 PANDORA  20,9 2 DANSKE BANK -12,2
3 CHR. HANSEN HOLDING  8,7 3 CARLSBERG   -7,4
4 NOVO NORDISK  7,1 4 TORM   -5,5
5 SIMCORP  3,1 5 SYDBANK   -4,8

Kilde: Nordnet Bank

Fald i antal handler
De private investorer hos Nordnet gennemførte 92.596 aktiehandler på Københavns Fondsbørs, hvilket var et fald med 38% i forhold til marts måned. De fem mest handlede aktier var Vestas, Pandora, Novo Nordisk, Danske Bank og Mærsk B.

”Vestas er stadig den største folkeaktie, men interessant at Pandora befæstede sin position fra sidste måned som nummer to. Det nye i denne måned var dog TDC, der bl.a. efter en del opkøbsrygter blev en af månedens mest handlede aktier”, siger Max Gandrup.

Mest handlede aktier hos Nordnet:

Antal handler april 2011 Antal handler marts 2011
1 Vestas Wind Systems 21.065 1 Vestas Wind Systems 28.314
2 Pandora 14.274 2 Pandora 17.253
3 Novo Nordisk B 7.647 3 Mærsk B 12.144
4 Danske Bank 7.074 4 Novo Nordisk B 11.903
5 Mærsk B 6.823 5 Danske Bank 8.695
6 FLSmidth & Co. 3.704 6 FLSmidth & Co. 8.396
7 D/S Norden 2.192 7 Bavarian Nordic 5.253
8 TDC A/S 1.985 8 D/S Norden 3.858
9 Carlsberg 1.949 9 Carlsberg 2.676
10 TopoTarget 1.316 10 TopoTarget 2.671

Kilde: Nordnet Bank

For yderligere information, kontakt:
Max Gandrup, landechef for Nordnet Danmark
Telefon: +45 24 29 15 00 eller +46 709890071
E-mail: max.gandrup@nordnet.dk

Nordnet provides services that simplify savings, investments and loans to private investors in the Nordic region. We focus on active savings with a modern and smart approach. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Nordnet is the leading broker in the Nordic region with about 370,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer