2014-04-01

Nordnet: Rekordstore udbytter geninvesteres i Novo og Mærsk

De private investorer hos Nordnet havde en usvækket appetit på aktier i marts måned, hvor de øgede deres samlede beholdning af aktier med 184 millioner kroner. Bag det ligger blandt andet geninvestering af årets rekordstore udbytter, og de selskaber, som de private primært øgede beholdningerne i, var Novo Nordisk og A.P. Møller Mærsk.

Især lavere kurser bl.a. forårsaget af udbyttebetalinger i investeringsfavoritten Novo og udsigten til et de facto split i Mærsk har ansporet de private investorer hos Nordnet til at fokusere på to succesfulde selskaber i marts, siger Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Foråret er udbytternes tid

Den totale udbetaling af udbytter i marts og april i år ventes for de største selskaber at overstige 25 mia. kr., og det betyder også en stor udbetaling til de private investorer hos Nordnet. Udbytte som de i marts valgte at geninvestere i bl.a. Novo, Mærsk, Coloplast og Carlsberg.

De private forbliver tro mod aktierne. Selskabernes udlodning af årets overskud har i marts været en perfekt anledning til at geninvestere midlerne i først og fremmest store danske selskaber. På samme måde som marts ofte er synonym med forårsfornemmelser, giver måneden også tid til geninvestering af udbytte, fortæller Per Hansen, investeringsøkonom hos Nordnet.

Rekordindtjening giver rekordudbytter

Da 2013 indtjeningsmæssigt var endnu et rekordår for de danske selskaber, er det også ensbetydende med rekordstore udbyttebetalinger i året efter. Det er disse penge, som de private har valgt at sætte aktiemæssigt i arbejde, forklarer Per Hansen.

Det største nettosalg i marts blev gennemført i en af de private investorers favoritaktier, Vestas.

Investorerne har valgt at reducere med lidt mere end depottilvæksten specifikt i månedens kursvinder, Vestas, men billedet af private investorer, som tænker langsigtet, forbliver intakt, siger Per Hansen.

De private investorers største nettokøb og nettosalg, februar 2014

Største nettokøb marts 2014 Mio. DKK  Største nettosalg marts 2014 Mio. DKK
 A.P. Møller Mærsk B 90,4  Vestas 89,9
 Novo Nordisk B 79,8  GN Store Nord 8,6
 A.P. Møller Mærsk B 33,0  Danske Bank  8,0
 Coloplast B 18,7  Østasiatiske Kompagni 5,4
 Pandora  14,5  Columbus 4,0

Nye selskaber blandt de mest handlede

Vestas forblev det i særklasse mest handlede selskab i marts. Ind imellem de traditionelle favoritter Vestas og Novo Nordisk, kom biotekselskabet BioPorto på en 2. plads over de mest omsatte danske aktier hos Nordnet. Efter introduktion af O.W. Bunker betød første dags kursstigning, at selskabet blev handlet mere end 2000 gange, hvilket dog ikke var nok til at komme med i top ti blandt de private investorers handler i marts.

Antal handler marts 2014  Antal handler februar 2014
 Vestas 33.076  Vestas 30.565
 Bioporto 13.971  Novo Nordisk 13.472
 Novo Nordisk B 11.293  Pandora 11.217
 Pandora 7.456  FLSmidth & Co. 7.530
 Carlsberg B 5.374  Danske Bank 7.259
 Genmab  5.171  A.P. Møller Mærsk B  5.476
 Danske Bank 5.098  Coloplast 5.073
 Coloplast B 5.081  Carlsberg 4.745
 A.P. Møller – Mærsk B 4.840  DSV 4.682
 Veloxis Pharmaceuticals 3.959  Genmab 3.630

For yderligere information, kontakt:
Per Hansen, Investeringsøkonom i Nordnet Danmark
Telefon: 45 50 70 65 61
E-mail: per.hansen@nordnet.dk

Nordnet is a Nordic online bank with about 496,700 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.