2024-01-16

Nordnet runder 400.000 kunder – dette har vi lært om nordmenns investeringsvaner

Nordnet har nå over 400.000 aktive kunder i Norge. Slik ser den typiske Nordnetkunden ut.

Nordnet ble startet i Sverige i 1996. Den norske virksomheten ble etablert i 2001, og i 2018 passerte selskapet 100.000 kunder i Norge. I begynnelsen av januar nådde Nordnet Norge 400.000 aktive kunder.

– Det er en stor anerkjennelse fra norske sparere og investorer, uttaler Mari Rindal Øyen, Norgesjef hos Nordnet.

Økende kvinneandel

Vi har fordypet oss i kundedata for å se hva vi har lært om nordmenns investeringsvaner.

– I Nordnet mener vi at investering skal være for alle. Derfor er vi også glade for at våre data viser at vi klarer å tiltrekke oss kunder i alle aldre – og fra hele landet, uttaler Nordnetsjefen.

Samlet sett har Nordnet fortsatt flertall av mannlige kunder. De utgjør 75 %. Men kvinneandelen er økende. Andelen kvinnelige kunder var på 12 % for ti år siden, nå er den dobbelt så høy!

Gjennomsnittskunden i Nordnet Norge er en 40 år gammel mann. Han har plassert ca. 350.000 kroner hos Nordnet, hvor 70 % står i enkeltaksjer og 30 % i fond.

Når menn og kvinner handler på Nordnet ser vi også klare forskjeller. Våre kvinnelige kunder er mest glad i fond, mens de mannlige kundene foretrekker aksjer.

Våre kunder elsker indeksfond

Våre kunder er kostnadsbevisste. 7 av de 10 mest populære fondene på Nordnet-plattformen er indeksfond, som er kjent for lave kostnader. Det mest populære aktive fondet er fremdeles DNB Teknologi, som våre kunder – med hell – har vært tungt investert igjennom mange år.

Halvparten av de ca. 40 milliarder kronene som Nordnets norske kunder har investert i fond, er plassert i indeksfond – og da hovedsakelig globale indeksfond. Denne andelen er dobbelt så høy som gjennomsnittet blant norske personkunder.

– Våre kunder har tjent godt i mange år på å være tungt investert i indeksfond, som følger en bestemt referanseindeks. Undersøkelser viser at de fleste aktive aksjefond taper mot et sammenlignbart indeksfond over tid. Det er bare å gratulere de som har hatt mesteparten av de langsiktige pengene sine i globale indeksfond de ti siste årene, kommenterer Rindal Øyen. Hun mener at de fleste kommer langt med månedlig sparing i et globalt indeksfond.

Tesla den mest eide aksjen

Nordnets norske kunder har verdier for ca. 75 milliarder kroner i enkeltaksjer. Den mest eide aksjen er Tesla, med 2,7 milliarder kroner.

– Våre kunder har hatt tro på Tesla lenge, og aksjen har vært den mest eide i flere år, målt etter markedsverdi. Det er ingen aksjer våre norske kunder har tjent mer på enn Tesla. Allerede i 2020 var Tesla den mest eide aksjen, og siden den gang har aksjen nesten tidoblet seg, sier Nordnetsjefen.

På tapersiden kommer man ikke unna Norwegian, som også har vært en populær aksje i mange år, både blant norske og nordiske kunder.

– Hele 80.000 Nordnet-kunder i Norden eier Norwegian-aksjen, om lag halvparten norske. Det er heldigvis snakk om små beløp for de fleste, for når det gjelder denne aksjen har de fleste kundene tapt penger, innrømmer Rindal Øyen.

Et viktig skritt for å gjøre investeringer tilgjengelig for alle

Med kunde nummer 400.000 kan vi i Nordnet feire at vi har kommet et skritt nærmere målet vårt: Å demokratisere sparing og investering.

– Vi er veldig beæret over at 400.000 nordmenn viser oss den tilliten. Det er et klapp på skulderen som er resultatet av mange års hardt arbeid. Hardt arbeid for å forbedre vårt eget produkt, men også hardt arbeid for å bedre forholdene for de norske investorene, avslutter Mari Rindal Øyen i Nordnet.

Mari Øyen Rindal, Country Manager Nordnet Norway | 924 42 738 - mari.rindal.oyen@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.