2022-06-07

Nordnet skærper konkurrencen med nye langsigtede fonde

Nordnet introducerer nu Nordnet One - tre indeksbaserede fonde, der er velegnede til langsigtet opsparing, herunder ikke mindst pension. Fondene er sammensat af både aktier og obligationer, og med markant lavere omkostninger end sammenlignelige investeringsløsninger forventer Nordnet, at fondene vil give et solidt skub til konkurrencen på markedet.

Nordnet er først og fremmest kendt for et bredt udbud af aktier, indeksfonde og ETF’er med lave omkostninger. Nu lancerer Nordnet også egne indeksbaserede fonde designet til de private investorer, der gerne vil have en opsparing, der passer sig selv. Erfaringsmæssigt er det noget, som mange danskere efterspørger i forhold til deres langsigtede opsparing, herunder ikke mindst pension.

”Med lanceringen af Nordnet One får vi nu også et skarpt tilbud til de kunder, som ønsker langsigtede opsparingsløsninger, der passer sig selv. En nem og billig helhedsløsning, hvor man som privat investor let kan sprede sin risiko og samtidig føle sig sikker på, at opsparingen ikke bliver spist op af omkostninger,” siger Anne Buchardt, landechef i Nordnet Danmark.

Nordnet One består af tre blandede fonde, der indeholder både aktier og obligationer, og hvor fonden løbende rebalancerer, så man som kunde automatisk hele tiden har den ønskede fordeling. Fondene findes med tre risikoniveauer, nemlig ”Forsigtig”, ”Moderat” eller ”Offensiv”, så kunderne kan vælge den risiko, der passer bedst til dem. Og sidst, men ikke mindst, så er aktieporteføljen i fondene indeksbaseret, hvilket bl.a. betyder, at den årlige omkostning kan holdes på 0,5%. Til sammenligning koster blandede fonde samt portefølje- og puljeordninger baseret på aktiv forvaltning typisk to-tre gange mere hvert år.

”Med Nordnet One skærper vi for alvor konkurrencen. Vi forventer, at de tre nye fonde vil bidrage til, at vi kan tage markedsandele på pensioner og puljeordninger på samme måde, som vi hidtil har gjort det på aktieinvesteringer. Denne type fonde appellerer til de mange danskere, der måske gerne vil investere selv i frie midler, men ikke ønsker selv tage investeringsbeslutningerne, når det gælder deres pensionsopsparing” siger Anne Buchardt.

Forskel i omkostninger kan over tid løbe op i mange hundrede tusinde kroner for den enkelte kunde. Ofte er argumentet, at de dyre investeringsløsninger er aktivt forvaltede. Dvs. at de i princippet har mulighed for at ”slå markedet” – og altså give et merafkast i forhold til de passive fonde.

” Det sker sjældent i virkelighedens verden, at aktive fonde slår de passive fonde over tid. Hvis man tror, at aktiv forvaltning kan levere et merafkast på 1-1,5%-point år efter år, så skal man da vælge det. Men det er her, man også med fordel kan være lidt kritisk og forholde sig til, hvad man egentlig får for pengene. Hvis jeg skal pege på ét område i danskernes privatøkonomi, hvor det virkelig kan betale sig at tage aktiv stilling, så er det her, man skal bruge tiden,” siger Anne Buchardt.

Læs mere her: Nordnet One. Den eneste opsparing du behøver. | Nordnet

Nordnet er en ledende nordisk digital platform for opsparing og investering. Gennem innovation, enkelhed og transparens udfordrer vi traditionelle strukturer og giver private investorer adgang til samme information, værktøjer og service som professionelle investorer. Besøg os på www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.