2014-08-26

Nordnetin Superrahastoperhe kasvoi uusilla indeksirahastoilla

Nettipankki Nordnet on lanseerannut loput Superrahastonsa Suomeen. Nordnet Superrahastot Ruotsiin, Norjaan ja Tanskaan seuraavat osakeindeksejä, jotka sisältävät kyseisen maan pörssin vaihdetuimpia yhtiöitä. Nordnet lanseerasi täysin kuluttoman Superrahasto Suomen suurella menestyksellä viime toukokuussa. Nordnet kattaa kaikki indeksirahastojen peruskulut, eli rahastoissa ei ole merkintä- tai lunastuspalkkiota eikä vuosittaista hallinnointipalkkiota.

Yli 10.000 Nordnetin asiakasta on sijoittanut Superrahasto Suomeen, joka lanseerattiin kolme kuukautta sitten. Rahastopääoma on jo lähes 20 miljoonaa euroa.

–  Olemme saaneet koko kesän lukuisia yhteydenottoja siitä, milloin muiden maiden superrahastot tulevat suomalaisten sijoittajien saataville. Nyt se on totta. Kaikki superrahastot ovat täällä, toteaa Nordnet Suomen maajohtaja Niklas Odenwall superinnoissaan. Haluamme, että Supereistamme tulee suosituimpia rahastoja suomalaisille piensijoittajille, Odenwall jatkaa.

Kaikkien superrahastojen kaupankäynti on paikallisessa valuutassa. Rahaston ainoa kulu tulee valuutanvaihdosta, jonka Nordnet hoitaa asiakkaan puolesta. Valuutan osto- ja myyntikurssin erotus on 0,5 %. Rahastomerkinnät tehdään euroissa, joten valuutanvaihtokulu on 0,25 % sekä merkinnän että lunastuksen yhteydessä. Minimimerkintä yksittäiselle sijoittajalle on 15 euroa.

Superrahastot sijoittavat osingot uudelleen kasvuosuuksien tavoin:

Superfonden Sverige seuraa OMXSBGI-indeksiä, eli Tukholman pörssin 70 vaihdetuinta osaketta.
Superfondet Norge seuraa OBX-indeksiä, eli Oslon pörssin 25 vaihdetuinta osaketta.
Superfonden Danmark seuraa OMXC20CAP-indeksiä, eli Kööpenhaminan pörssin 20 vaihdetuimman osakkeen kehitystä.

–  Superrahastot tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden hajauttaa sijoituksia pohjoismaihin. Osakesijoittamisen perusteella suomalaiset ovat eniten kiinnostuneita sijoittamaan pohjoismaisista markkinoista Ruotsiin, sen jälkeen Norjaan ja vähiten Tanskaan. On mielenkiintoista nähdä säilyykö sama järjestys superrahastojen suosiossa, pohtii Odenwall.

Superrahastoja hallinnoi Öhman Fonder ja niitä myydään ainoastaan Nordnetin asiakkaille. Nordnet näkee rahastot markkinointikeinona uusien asiakkaiden hankkimisessa.

–  Olemme seuranneet mielenkiinnolla kesän aikana käytyä keskustelua liittyen rahastosäästämisen kustannuksiin ja passiivisesti hoidettujen rahastojen hyötyihin. Maksamalla vähemmän saat enemmän, kommentoi Nordnet Suomen talousvalmentaja Martin Paasi.

Lue lisää Nordnet Superrahastoista: www.nordnet.fi/super.

Lisätietoja antavat:
Niklas Odenwall, Nordnet Suomen maajohtaja
040 565 6043 / niklas.odenwall@nordnet.fi

Martin Paasi, Nordnet Suomen talousvalmentaja
050 591 8292 / martin.paasi@nordnet.fi

Rahastosijoittamiseen liittyy aina riskejä. Rahaston arvo ja tuotto voivat sekä nousta että laskea, ja sijoitetun pääoman voi menettää jopa kokonaan. Historiallinen kehitys ei ole tae tulevasta tuotosta. Nordnetin välittämien rahastojen avaintietoesitteet löytyvät nordnet.fi-sivuilta (toimeksiantoikkunasta ja kunkin rahaston tuotesivulta). Rahastoesitteet ovat rahastoyhtiöiden laatimia. Ennen rahastoihin sijoittamista sinun tulee perehtyä rahaston sääntöihin ja avaintietoesitteeseen.

Nordnet is a Nordic online bank with about 504,900 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.