2021-07-01

Nordnets internasjonale indeksfond blir bærekraftige

Fra og med i dag blir Nordnets egne fire internasjonale indeksfond klassifisert som bærekraftige, og oppfyller dermed kravene som stilles i EUs regelverk for å fremme bærekraftige investeringer.

For knapt et år siden lanserte Nordnet fire internasjonale indeksfond: Nordnet Indeksfond Global, USA, Europa og Emerging Markets. Fondene følger etablerte indekser fra MSCI og S&P. Nordnet tar nå neste steg i utviklingen av fondene, og oppdaterer forvaltningsmandatet i henhold til EUs regelverk for bærekraftige investeringer. Innhold og forvaltning av fondene er nå linje med offentliggjøringsforordningen artikkel 8 («SFDR art 8»), noe som innebærer at fondene skal «fremme miljørelaterte eller sosiale forhold». Artikkel 8-fond kalles også «lysegrønne fond».

I praksis bytter fondene underliggende indeks, til deres bærekraftige motsvarighet. Nordnets globalfond bytter for eksempel indeks fra MSCI World til MSCI World ESG Leaders, og USA fondet bytter fra S&P500 til S&P500 ESG. Dette betyr at fondene fremover vil investere i de selskapene med høyest ESG-score i respektive sektorer og investeringsunivers. ESG-indeksene til MSCI inneholder de 50 prosent mest bærekraftige selskapene i hver sektor i moderindeksen, basert rangeringer fra MSCI ESG Research. ESG-indeksene er satt sammen slik at de skal avvike lite fra moderindeksene hva gjelder avkastning og risiko, noe som også historiske data viser.

Fondene navn kompletteres med betegnelsen ESG, og det skjer ingen endringer i fondenes kostnader.

Nedenfor følger en oversikt over gammel og ny indeks til de fire indeksfondene.

Fond Tidligere indeks Ny indeks
Nordnet Indeksfond Global ESG MSCI World MSCI World ESG Leaders
Nordnet Indeksfond USA ESG S&P500 S&P500 ESG
Nordnet Indeksfond Europa ESG MSCI Europe MSCI Europe ESG Leaders
Nordnet Indeksfond Emerging markets ESG MSCI Emerging markets MSCI Emerging Markets ESG Leaders

– Våre fire internasjonale indeksfond har raskt blitt svært populære på grunn av deres enkle struktur, brede diversifisering og lave kostnader. Nå tar vi fondene til neste nivå ved å tilpasse forvaltningen til EUs regelverk for bærekraftige investeringer. Vår ambisjon er å alltid ligge i fremkant når det kommer til hvilke produkter som kundene ønsker, og vi registrerer at både indeksfond og bærekraft er sterke trender i det norske spare- og investeringsmarkedet, sier Anders Skar, Norgesjef hos Nordnet.

Nordnets internasjonale indeksfond forvaltes i samarbeid med J.P. Morgan. All informasjon om fondene finnes på nordnet.no.

Anders Skar, Country Manager Nordnet Norway | 959 222 77 - anders.skar@nordnet.no

Nordnet er en digital bank for sparing og investeringer som opererer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Med brukervennlighet, tilgjengelighet, et bredt tilbud og lave priser, gir vi kundene våre muligheten til å nå sine ambisjoner som sparere. Besøk oss på www.nordnet.no, www.nordnetab.com, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.