2016-11-01

Nordnets kunder dumper DNB og hamstrer laks og Inkasso

Børsmåneden oktober var preget av nyheter på amerikanske valget, olje og finans. Nordnet sine privatkunder nettokjøpte aksjer for 208 millioner i oktober. Nordnet har nettokjøpt aksjer i år for over 1.7 mrd kroner.

Oljen steg fra $50 til $50,66. Lakseprisene og lakseaksjene steg kraftig i oktober og flere laks aksjer som Grieg Seafood nådde all time high. Amerikanske presidentvalget har preget markedet i større og mindre grad.  Kina har levert BNP vekst på 6,7 % som ventet. Rapporteringssesongen er i full gang, og det har vært blandet. Bank og Finans har overrasket positivt, mens flere oljeservice selskaper sliter med mager ordreinngang.

– Det er hovedsakelig laks og Inkasso i fokus denne måneden. Grieg Seafood er Nordnet sin favoritt denne måneden. Lakseprisene har igjen begynt å stige etter en svak periode. B2 holding er nok i fokus grunnet siste tids voldsomme oppgang i Axactor. I samme periode har B2 holding stått mer eller mindre stille. Vi ser helt klart en reallokering fra Axactor til B2holding, sier investeringsøkonom Tom Hauglund.

– Salgslisten bærer igjen preg av storsalg av DNB-aksjer. Dette er tredje måneden på rad, og kundene har solgt DNB-aksjer for over 167 millioner i august, september og oktober. Frykten for at Deutsche Bank sine problemer skal spre seg i bank er nok forklaringen. Statoil er nummer to på salgslisten denne måneden, noe som er noe mer overraskende med tanke på Opec møte 30. November. Selger man Statoil som er oljeprodusent, så har man mindre tro på en Opec avtale, påpeker Tom Hauglund.

– De mest handlede aksjene i oktober var Statoil, Questerre og DnB.Statoil er på toppen denne måneden. Dette har sammenheng med at selskapet kom med tall forrige uke som naturlig tiltrekker seg mye oppmerksomhet.  I tillegg åpnet aksjen helt ned på 133,80 og steg gjennom hele dagen de leverte q3 tall. Energiaksjer som Questerre er nestemann på listen og som er i fokus med høy volatilitet og har sving mellom 1.27 til over 4kr i oktober. Myndighetene åpner muligens opp for «fracking» i Quebec, et område som Questerre har lisens på. Dette gjorde at aksjen var voldsom volatil i oktober, sier investeringsøkonom Tom Hauglund.

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Grieg Seafood 29 316 815
B2Holding 28 432 419
Telenor 26 398 895
Norwegian Air Shuttle 25 045 075
Bakkafrost 23 236 198
Gjensidige Forsikring 22 849 230
DNO 17 778 536
XXL 16 753 772
Questerre Energy Corporation 16 356 549
Grieg Seafood 29 316 815
Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
DNB -65 399 529
Statoil -27 409 510
Petroleum Geo-Services -16 029 407
Yara International -14 931 354
Norsk Hydro -14 093 508
Opera Software -11 924 267
Frontline -11 818 897
XACT Derivat BULL -10 340 893
Axactor -9 462 534
Entra -8 902 358
Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
Questerre Energy Corporation 18528
Seadrill 11640
Axactor 10329
REC Silicon 10177
Norwegian Air Shuttle 7971
Thin Film Electronics 7724
Statoil 6779
DNO 6180
Petroleum Geo-Services 6061
Yara International 5931

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.