2016-10-03

Nordnets kunder dumpet DNB og hamstret Marine Harvest

Børsmåneden september var preget av nyheter på amerikanske renter, olje og finans. Nordnet sine privatkunder nettokjøpte aksjer for 62 millioner i september. Vi nærmer oss med stormskritt 1,5 mrd. for året.

Oljen steg fra $46,94 til $50 og Statoil steg 2 kroner i perioden. Etter 2 år uten noen nevneverdige handlinger ble OPEC enige om produksjonstak under Algerie sin oljekonferanse i september. OPEC kutter produksjonen fra i overkant av 33 millioner fat olje til 32,5. Detaljene om hvem som skal gjøre hva kommer 30. november. Den amerikanske sentralbanken holdt renten uendret under det mye omtalte FED-møtet i slutten av september. Mulighetene for en ny liten renteøkning i desember økte etter FED sine uttalelser. Finans har også vært i fokus og Deutsche Bank har falt kraftig i september etter at amerikanske myndigheter krevde banken for $14 mrd. som følge av finanskrisen i 2008. Frykten rundt banksektoren har også skremt våre kunder i september.

– Det er hovedsakelig laks, gjødsel og inkasso som preger kjøpslisten. Marine Harvest er desidert størst, kanskje grunnet mye fokus på sjømat under fokusmåned internt i Nordnet. Lakseprisene har igjen begynt å stige etter en svak periode. Yara har falt mye, og vi ser nok litt bunnfiske i aksjen. Axactor leverer i mye raskere takt enn guidet, og nyhetene om nye porteføljekjøp i Italia og ny etablering i Tyskland vekker kundenes kjøpslyst, sier investeringsøkonom Tom Hauglund.

– Salgslisten bærer preg av storsalg av DNB-aksjer. Dette er andre måneden på rad, og kundene har solgt DNB-aksjer for over 100 millioner i august og september. Frykten for at Deutsche Bank sine problemer skal spre seg i banksektoren er nok forklaringen på dette. Ingen vet helt klart konsekvensene av om Deutsche Bank går konkurs, men det vil helt klart påvirke markedet negativt, påpeker Tom Hauglund.

– De mest handlede aksjene bærer igjen preg av høy volatilitet. REC Silicon er på toppen som mange ganger før. Selskapet har svinget mellom høy 1,3 og lav 0,88 kr. Selskapet har måttet sende ut Profit Warning grunnet fallende silisiumpriser, og volatiliteten tiltrekker seg aktivitet. Energiaksjer som Statoil og Seadrill er de to neste på listen og det er igjen svingende oljepriser og bunnfiske i sektoren som gjelder.

For mer informasjon kontakt: Tom Hauglund, Investeringsøkonom Nordnet Norge | +47 928 15 234 | tom.hauglund@nordnet.no |Twitter: @TomNordnet

Vedlegg:

Mest kjøpte norske aksjer Nettokjøp i kroner
Marine Harvest  41 244 572
Yara International  25 769 595
Axactor  20 739 264
Ocean Yield  15 700 920
REC Silicon  13 885 810
Nordic Nanovector  12 873 369
Entra  11 451 836
Telenor  10 153 265
Scatec Solar  8 279 598
Norwegian Air Shuttle  7 915 038
Mest solgte norske aksjer Nettosalg i kroner
DNB  -45 308 123
SalMar  -17 250 307
Statoil  -16 564 207
BW Offshore Limited  -12 210 738
Norsk Hydro  -10 558 905
Wilh. Wilhelmsen  -9 058 646
Subsea 7  -7 364 897
Havfisk  -7 153 684
Aker BP  -6 715 958
NEXT Biometrics Group  -6 447 069
Mest handlede norske aksjer Antall transaksjoner
REC Silicon  23 708
Statoil  9 959
Seadrill  8 757
Thin Film Electronics  7 291
DNO  5 975
Norsk Hydro  5 917
Marine Harvest  5 689
NEL  5 342
Petroleum Geo-Services  5 330
Axactor  5 308

Kilde: Nordnet og Oslo Børs.

Nordnet er en bank for investeringer i aksjer og fond som er tilstede i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Tanken bak Nordnet er å la kundene selv ta kontroll over pengene og investeringene sine, og målet er å bli førstevalget for sparing og investering i Norden. Nordnet AB (publ) er notert på Nasdaq Stocholm. Besøk oss på www.nordnetbankab.wpengine.com, www.nordnet.no, www.nordnet.se, www.nordnet.dk eller www.nordnet.fi.